onsdag 11 augusti 2021

När man får hjortron

 - När du har köpt vaniljglass så får du komma hit och få lite hjortron.Det var dottern i grannhuset som ropade när jag och barnbarnet Axel varit till glassbilen. Alltså få hjortron. Den här dottern bor i Lima och nu är hon hemma och hjälper föräldrarna att måla om huset och som hon säger så är det så gott om  hjortron i år så att repa ihop 25 kg bär ingen konst. Man tackar och tar emot. Jag har ju fått bär av grannarna förut, blåbär, lingon och hjortron. Toppen för mig som ju inte tycker att man kan köpa vare sig lingon- eller blåbärssylt, men nu för tiden så har det blivit så långt till marken så även om bären gratis så blir de inte plockade av mig.
Nu ska jag koka sylt, plocka upp ostkakor ur frysen och bjuda dem på eftermiddagskaffe. Men sen får det bli lite stramare med mathållningen för det har varit lite måttlöst ett tag. Vi har ju så många födelsedagar i juli och början på augusti. Igår fyllde maken år men då var han inte hemma så idag blev det lite kalasaktigt. Vi hämtade Axel på fritids och hans pappa Ola kom vid femtiden. Lite på grillen, lite färdigköpt och lite hembakt.
 I födelsedagspresent fick maken en sån där kylbox som går på både 12 0ch 230 volt. Han har pratat om en sån i flera år men aldrig kommit till skott. Sonen köpte en och jag tänkte beställa en likadan på direkten men här kan inget köpas utan ingående marknadsundersökningar. Men efter ett grundligt exelblad så blev det ändå den som var på tapeten från början. Den är vederbörligen provad för maken har varit på kajakäventyr med sitt gubbgäng. I år var de i den småländska nationalparken Åsnen, vilken är en stenrik sjö med största djup 17,5 meter, mörkt humusvatten och dyig botten. De tältade inte utan bodde på vandrarhem, behövde inte laga mat på stormkök, kunde diska i varmvatten. De börjar kanske krokna lite, de som en gång paddlade långa sträckor i öppet vatten och letade tältplatser i skärgårdar och karg kustnatur. 
Jag skulle ju inte ens vilja försöka krångla mig ner i en kajak, kanske ännu värre att ta sig ur så jag säger inget. Nu ska jag bara rådbråka min hjärna med hur mycket socker det går åt till 1250 gram hjortron och så ska jag bjuda grannarna på ostkaka med sylt och grädde.

Inga kommentarer: