fredag 14 augusti 2009

Skogen är full av blåbär. Nu är det hög tid att plocka för de börjar bli lite övermogna. Strålande väder, lite vind som gör att myggen inte är alltför besvärliga. Uppför backen och in i skogen några hundra meter och där är det blått som i saga av Elsa Beskow. Det borde varit de ordentliga flickorna som plockade de ömtåliga blåbären och vildbasarna till pojkar fått ta lingonen - Putte borde varit i lingonskogen. Det tänker jag på där går och plockar tills händerna år blå och ryggen värker. Kantareller finns det också men då får jag balansera längs bäcken. Lite äventyrligt för en dam i min ålder. Maken kan inte förstå att jag kan gå ut utan mobiltelefon.
Dels har jag ingen just nu, det är så jobbigt att veta vad man ska köpa, dels har jag större delen av mitt klarat mig i bra i bär-och svampskogar utan en dylik.
Läste en insändare som föreslog att man ska skicka ut arbetslösa ungdomar på bärplockning. Bra idé tycker jag. Om man kan komma från Polen eller Sydostasien så....
Och snart är lingonen mogna. Himla tur för sylten är nästan slut och lingonsylt kan man verkligen inte köpa i vare sig ICA eller Konsum.

1 kommentar:

Pangbruden sa...

Jag tycker att du ska köpa dig en mobiltelefon och ha med i skogen.. C-J hjälper dig säkert, annars kan jag göra det! Nu har du inspirerat mig till att gå ut i skogen och plocka lite bär till en paj:-)