lördag 10 oktober 2009

Har älgarna almanacka? Kan nästan tro det eftersom de är så oroliga just nu. De springer över vägar och järnvägar. I dagens blad står det om en bilolycka och en makaber sak på järnvägen -älgen hängde kvar på loket tills det stannade. Hemskt. Här har vi inte sett särskilt mycket vilt, varken älg eller rådjur på senare år. Det tackar vi vargreviret. Jägarna är väl inte så glada men jag är glad hela våren när krokus och tulpan får stå i fred.
Men almanackan - i min barndom i östra Värmlands bergslag kunde en hel älgfamilj ligga på tegarna nedanför huset tills det ljusnade på älgjaktens första dag. Sen masade de sig in i skogen och försvann. Inga stekar i frysboxen då inte. Och hur visste djuren?
Men jag hoppas förstås att man skjuter så många som möjligt. Glömmer aldrig den där kvällen när en okänd röst i telefonen sa: din son har råkat ut för en olycka. Sen bröts samtalet. Puls på 140 innan det ringde igen, sonen kan tala själv, räddningstjänst på väg, bara lite blåmärken. Tur som en tokig, hög fart, stor älg, häftig inbromsning, bilen voltar, totalkvaddad. Sonen är mest bekymrad över att flickvännens bil är utom all räddning - vi är lyckliga över att han lever. Det som går att betala med pengar är ju billigt. Hoppas att dagens olyckor också går att betala med pengar.

2 kommentarer:

Pangbruden sa...

Vilken skräckupplevelse!! Jag ryser när jag läser.. Tack o lov att allt gick bra med honom!!

Charles sa...

Ja det har varit nära några gånger men dessbättre har det gått bra. Ett rådjur skuffade jag några meter på isgata innan det fick fäste och försvann in i skogen. Polisen gav jäågaren mitt namn så han ringde upp sen och meddelade att rådjuret klarat sig bra. Bilen också så det var dubbel glädje. Tack för trevlig kommentar om båtliv. Jo det du nämner är väl anledningen till att jag aldrig skaffat båt. Men att segla skall ju vara nödvändigt enligt nån latintalande skandör...
Ha dé
/charles