onsdag 19 maj 2010

Hur kan en toaborste kosta fyra kronor? Jag gick en långpromenad genom IKEA för första gången på nästan ett år och blev på något sätt bedövad av utbudet. Under året så har jag följt Anna Levins köpstoppsblogg i NA-NT. Hennes blogg och mitt inträde i de pensionerades skara har fått mig att fundera över mitt shoppande. Pensionärernas klagokör gjorde att jag funderade över mina utgifter - man får ju så lite pengar och vi betalar ju så myckett skatt - den klagokören. Att vi har rätt så proppade skåp med prylar bidrar ju också till att man behöver hejda sig lite. Men nu kände jag för en liten tur och eftersom den där lilla ettan i Göteborg ska möbleras så tänkte jag att vi köper ett nytt soffbord hem hit och tar de gamla små hopfällbara till nya lägenheten.... En lugn eftermiddag, gott om plats på parkeringen, ingen trängsel, mycket grejer, många bord - men hur kan de vara så billiga tänker jag. Var är de tillverkade, vad tjänar de som tillverkar, hur ser miljön ut? Det enda jag köpte var de där två toaborstarna, summa åtta kronor. De är tillverkade i Tjeckien, ursprungsmaterialet är väl olja vad jag förstår, de är fraktade hit genom Europa och alla ska ha sin del av förtjänsten. Jag fattar inte hur detta går ihop. Förra gången jag köpte toaborstar så kostade de nio kronor och det är ju också jättebilligt. Ja, jag förstår då inte. (Jag köpte en korv för fem kronor också och jag vet att bensin inte är gratis.)

2 kommentarer:

Cici sa...

Visst funderar man då man träffar på varor som är så där billiga. Det kan verkligen inte bli många ören över till den eller de som utfört arbetet när man dragit bort omkostnaderna. det känns faktiskt inte riktigt ok att köpa så billiga varor.

epsilon sa...

Cici - håller med det känns inte riktigt bra. Och alla billiga kläder - det undrar man ju också över.