tisdag 8 juni 2010

Hur tänker man när man placerar portarna till USB-minnet på baksidan datorn? En del av allt vad jag skrev på jobbet sparade jag på i minnet. Bra att ha tänkte jag då och det visade sig användbart nu när en av de föreningar jag är med i gav mig en liten uppgift. Det gäller ett stipendium och ett diplom med en lite grannlaga formulering som tar lite tid att klura på. Redan klart finns det i på USB-stickan. Jätterbra, ändrar namn och årtal, får det utskrivet på arkivpapper. Men så har jag slarvat med genomläsningen - fel namn inne i texten! Fram med USB-minnet. Men var är portarna?. På baksidan av datorn som förstås står på golvet inklämd mellan bordet och ett skåp. Maken tillkallas, ficklampa hämtas, damm rörs upp ur sladdhärvan. Sen går det ju bra men jag muttrar fortfarande över den bristande användarvänligheten. Hur tänkte den (en man?) som ritade ihop just den här datorn?

5 kommentarer:

Lisan sa...

Tydligen är det olika placering på datorer. Jag har en dator av märket Fijitsu Siemens med USB-portar både på fram- och baksida och det är helt klart en fördel, förstår jag nu.

Cici sa...

Det låter konstigt. Är du säker på att det inte finns någon på framsidan, kanske gömd bakom en lucka eller så?

Lennart sa...

Jag hade en dator med alla portar på baksidan. Inte något vidare då jag hade datorn ståendes i ett skåp. Så nästa gång jag köpte en ny dator hade jag det i minnet och hittade en maskin som hade några uttag där bak, plus 2 på framsidan bakom en liten lucka. Väldigt behändigt! Laptopen jag har nu har uttag bak, på högersidan och vänstersidan.

Vonkis sa...

Det kan inte vara så att du har en dator som har några år på nacken så man mest använde sig av diskett och cd-rom när den tillverkades?

epsilon sa...

Tack för omtanke och goda råd, men detta ser jag:Datorn är ett par år, har garanterat ingen port eller lucka på framsidan, CD-spelare men ingen diskettstation, men en massa portar på baksidan. Går tydligen att lösa men då blir det en extra sladd. Kunde göras bättre!