söndag 6 juni 2010

Undrar hur de firade nationaldagen, ungdomarna som jag träffade på ICA:s parkering vid halv tre på lördagseftermiddan. En liten, halvskraltig bil, tre killar, två tjejer och de undrade var det fanns något systembolag som de skulle hinna till före kl tre. Jag föreslog Mariebergs köpcentrum (har bolaget öppet till tre där?) Passade inte så bra för dem för de skulle ju till Göteborg. Hur långt är det till Mariestad och Skara undrade de. Kan vi inte handla i Göteborg föreslog en av flickorna. (!)
De var väldig artiga när de tackade för hjälpen och önskade mig en trevlig helg. Ingen karta, dålig uppfattning om avstånd och kanske var de tidsdyslektiker (bra ord som jag läste nånstans). En vit helg kanske det blev för dem.
Något speciellt firande av nationaldagen har vi inte ägnat oss åt. Det är ju sjösättningstider. En plastbåt är inte underhållsfri om nu någon inbillade sig det. Jag som numera är en för det mesta avmönstrad ruffhäxa tycker att det är väl mycket jobb men där tycker vi väldig olika jag och maken. Sönerna kom hem och hjälpte till och nu ligger hon vid bryggan. Solsken och syrendoft och altanen med en bok för min del, en relativt vit helg. Men jag tycker fortfarande att det var dumt att förstöra långhelgen vid pingst.

Inga kommentarer: