söndag 29 augusti 2010

Oreda i frysboxen

Nu har tagit sista köttfärspaketet ur frysen. Nu blir det inga färsrätter förrän svåger o svägerska har slaktat sin kvigor. 10 kg köttfärs och 10 kg ditaljer (styckarna är f rån Kumla) brukar det bli.
Vi köper ett kvarts djur och delar med sonen o hans sambo. Nu är alltså färsen slut men en stor högrev är kvar men den ska man väl kunna göra av med före vecka 43. Idag blir det köttfärslimpa och svamprisotto för när jag grävde lite i frysboxen upptäckte jag att det fanns kantareller kvar sen förra året. Blåbär och lingon hittade jag också. Skulle verkligen behöva ett skåp istället eller vara lite ordentligare med att föra bok över innehållet nu när minnet tycks glesna. Överst ligger lax och räkor som vi köper av fiskbilen.se. Det är norsk fisk, rensad och fryst i vårt broderland i väster, har alltså inte varit till Thailand och vänt. De kommer och ringer på var tredje månad och det är rätt så lagom och nu äter vi fisk flera gånger per vecka. Ska ju vara så nyttigt och bra för både kropp och knopp och det får man väl tro. Lax, korsord och ett glas vin då och då får det bli för man vill ju gärna hänga med ett bra tag till.

3 kommentarer:

Maggan sa...

Verkar som ett verkligt sjysst recept på att hålla sig alert! Det gillar jag!

Lisan sa...

Ja, när man frostar av frysen kan det komma fram saker som man alldeles glömt att de fanns där. Vi köper också gårdskött och köttfärsen verkar vara det som går åt fortast. Fiskbilen har vi också upptäckt! Senast köpte vi piggvar och den blev riktigt god i ugnsform med smör och örter.

Cici sa...

Den där fiskbilen skulle jag vilja ha här också. På sommaren kan det ibland komma en strömmingsbil, det är allt.

Köttfärsen är slut hos oss också, men det finns gott om andra köttbitar. Nu pratar jag ÄLG, och den klarar sig i evigheter i frysen bara den är tätförpackad.
I nödfall kan man ju montera ihop kötkvarnen och mala sig lite köttfärs.