torsdag 18 november 2010

Hur tänkte dom

Undrar ofta hur folk tänker. Aftontidningarna trumpetar om en kvinna som inte vaknar ur narkosen. Hon kan inte väckas, är troligtvis hjärndöd om man nu ska tro sensationsjounalistiken.
Operationen hon genomgick var en bröstförstoring. Hon skulle snart gifta sig och ingreppet var morgongåvan från den blivande maken. Sorgligt på flera vis. Givetvis förskräckligt att hon inte vaknar, stor tragedi för de anhöriga. Sorgligt också att hon inte kunde känna sig nöjd med sitt utseende som det var. Har ju ingen aning om vad som ligger bakom beslutet men jag tycker det är synd att vi inte längre kan få vara som vi är utan att det ska skäras, tas bort, fyllas ut.
Bröstförstoring 34 000kr erbjuder en annons i Filipstadstidningen. Då ingår full narkos (vilken tur), övernattning, resekostnad, återbesök och implantat kan man läsa i annonsen. Kliniken erbjuder det mesta man kan tänka sig i fråga om att göra om sig, men vad t.ex fettsugning kostar det framgår inte.
Jag har legat på operationsbordet några gånger och de ingreppen är jag tacksam för att de blev gjorda. Utan det senaste av dem hade min tillvaro varit helt annorlunda idag men mig får ingen skära i om det inte är nödvändigt. En plastikkirurg skulle nog se mig som ett renoveringsobjekt med viss potential men jag säger nej tack till yttre renovering.
Samtidigt tycker jag att det är så sorgligt med den här kvinnan och undrar hur de tänkte.

3 kommentarer:

Cici sa...

Den moderna människan drömmer om evig ungdom och perfektionism, verkar det som. Varför det inte ska synas att man har levt och varit med ett tag, kan man undra. När blev det inne att även unga människor ska göra om sig, vems påhitt var det? TV, tidningar eller kirurger som vill tjäna ännu mera pengar?

Lisan sa...

Det är verkligen tragiskt, när unga snygga människor inte känner sig duga som de är utan utsätter sig för stora risker och betalar dyra pengar för något som egentligen är alldeles onödigt. Ytan är inte det viktigaste även om det verkar vara det numera. Alla har sin egen skönhet och vi behöver inte vara stöpta i samma form. Tänk så tråkigt det skulle vara!

Lisette sa...

Så sorgligt så sorgligt! Allt i den storyn är sorgligt från början till slutet. Man blir så in i märgen ledsen.