torsdag 16 december 2010

Kvart över fyra

Antagligen är det tidningsbilen som väcker mig. Klockan är kvart över fyra och jag är jättepigg. Försöker somna om, löser gårdagens Sverigekryss i DN, går upp och vandrar runt. Tittar ut, undrar om rådjuren hittat mina julrosor som blommar under snön. Det är så mörkt på gatan. Gatlyktan, som en karl högt upphissad i en korg grejade med i går, lyser inte. Jag vet att min bil står på sin ruta men jag ser den inte så svart är det ute. Jag dricker ett glas vatten och gör ett nytt försök att somna om.
När klockan är halv sex ger jag upp, går upp sätter på vattenkokaren, plockar fram kaffeburken som jag köpte dyrt på Fortnum & Mason för åratal sen bara för att den var röd. nu är det pulverkaffe i den.
Det är kallt när jag hämtar tidningarna. Alla gatlyktor lyser - aha varannan är släckt när vi ändå inte ska vara vakna. Energisparåtgärd förstås.
Härligt att få dagen första kaffekopp. Tänder i kaminen, läser om terror, snökaos, julmys, börjar bli lite sömnig.
Får nog ta mig en lur fram på förmiddan, Men först ska jag göra två chokladtårtor Varenne, inte en gnutta mjöl i dem. De ska stå till sig inför söndagens glöggparty. Snart är det jul.

2 kommentarer:

Cici sa...

Vilken fin beskrivning på hur dessa vakennätter kan vara! Tyvärr brukar det ju straffa sig senare under dagen, men med en kortsömn brukar det ordna sig.
Det finns nästan ingenting som är så skönt som att krypa ner mellan svala lakan sent på kvällen, men det kan vara en pina att vakna efter några timmar och ligga och vrida sig timme efter timme i försök att somna om. Sen vill man ju inte väcka andra som ligger och snarkar så gott.

Här i huset är det alltid risk att hundarna vaknar och ska följa mig om jag stiger upp. Om maken stiger upp ligger dom däremot kvar. Kan bero på att dom vet vem som har hand om matbespisningen.

Cici sa...

Jag glömde fråga vad dom där tårtorna består av. Det låter spännande.