söndag 16 januari 2011

Så onödigt.

Men detta är väl ändå bra onödigt, töväder, regn, rent livsfarlig halka. Rena blankisen ute på gatan. Tror knappt att mina dubbskor biter där, inte ens de som ändå har 29 dubbar i varje sula. Trädgårdsgången är bar men gatan... Idag måste jag gå uppför vår rätt branta gata till Sven och lägga en lapp i hans låda om Föreläsningsföreningen, sen måste jag till granngatan som är ännu brantare, Åke ska också ha en påminnelse om föreläsningen. Jag får nog ta bilen, fyra hjul verkar säkrare än två fötter.
Inte en enda gång har vi kunnat genomföra våra trevliga morgonpromenader efter jul.
Det är så trevligt. Vi brukar vara fyra, fem tanter.Vi går tre dagar i veckan, ungefär fem kilometer, nu i mörkaste vintern halv nio, annars klockan åtta. Men nu har det ju varit för halt. Förra veckan åkte jag ju skidor men nu går ju inte det heller. Jag gillade verkligen det här med den nordatlantiska oscillationen, hoppas att den blir negativ igen.

4 kommentarer:

Lisette sa...

Gissa hur det är på vår by/grusväg ;)) Jättetrist men blir både deppad och tjock...

Cici sa...

Men kära rara, måste det vara skriftliga meddelanden, går det inte att använda telefon, eller maila.
Här har vi prima vinterväder men det fick gärna vara lite sol också. Ett par decimeter nysnö håller igång snösvängen men det handlar fortfarande om lätt kallsnö.
Jag mötte svägerskan på spark, på min hemväg från hundpromenaden, också den per spark, och hon var på väg till mötesplatsen för "Antikrundan". Jag tror alla där hade sparkar i dag. Dom träffas varje måndag och tar en sparktur eller promenad och går sen hem till en av deltagarna och fikar. Själv deltar jag inte eftersom jag ändå måste ut på mina hundpromenader varje dag.

epsilon sa...

Lisette Grusväg i snösmältningen är ingen lek när man vill röra på sig.
Cici Dessa medlemmar är pigga 85-åringar utan dator,annars går det mesta på mail. Hahaha, vi är också en sorts antikrunda. Utan sparkar tyvärr. Säsongen för spark brukar vara väldigt kort här nere. Fast det kan ju ändra sig.

Lisan sa...

Ja, i morse var det riskabelt bara att gå ut och hämta tidningen i brevlådan. Jag oroade mig för om jag skulle komma upp igen på garageuppfarten, när jag kom tillbaka från Karlskoga, men det var inga problem med dubbdäck och fyra hjul. Det var i alla fall skönt på vägen för alla snö och is var borta och det gick ovanligt lätt och fort att åka.