fredag 15 juli 2011

Vackert väder

Idag regnar det. Äntligen. Sen före midsommar har det varit snustorrt i regnmätaren. När dottern och jag tog en tur i skogen så var det knastertorrt. Enstaka blåbär, bäcken uttorkad och över mosskanten kunde man gå helt torrskodd.
Fem, sex små torra kantareller blev svampskörden.
Nyhetsuppläsarna på TV vänder sina förhoppningsfulla ansikten mot väderkartan och undrar:hur blir vädret, får vi sån sol? De tycks tro att vackert väder alltid är det samma som högtryck och solsken. Samtidigt vill de nog kunna duscha varje dag, köra disk- och tvättmaskiner. Med vad får man fråga om det aldrig skulle regna?
Att gräsmattan blir brun och att ogräset stannar i växten gör ju inte så mycket.
Men torkan i skogen känns nästan lite kuslig. Jag påminns om barndomen när ångloken på Inlandsbanan ibland tände på i skogen och brandröken låg tung över trakten.
Men nu regnar det. Härligt, vackert väder.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, tänk att man kan tycka att det är skönt med regn! Det behövs verkligen, men tyvärr är det nog för sent för mina små potatisar, som jag inte har vattnat!

Cici sa...

Vad man anser är vackert väder beror på vad man ska göra. När det blir bröllop i byn nästa helg antar jag att brudparet tycker att strålande sol och värme är vackert väder. Lika dant när vi ska ha veteranmotorfestival sista helgen denna månad. Det får inte bli för varmt och vackert för då åker folk till havsbadet i stället.
Bonden vill ha blöta när gräset ska växa men torka när han skördar.

Som skogsägare fasar men för åskväder efter långvarig torka.

I dag tycker jag att det är vackert väder; molnen kommer och går, det är inte alltför varmt i luften och solen tittar ofta fram. Vinden är måttlig.