måndag 20 februari 2012

Vädervarningar

Det varnas så mycket, klass 1 och klass 2, snöfall, underkylt regn, hagel och storm.
Eftersom fjällresan förestod så började jag förstås bekymra mig för väderleksutsikterna redan i torsdags.
På rapport talade man då om ymnigt snöfall hård blåst och besvärligt trafikläge.
Ska vi inte vänta till söndan föreslog jag men maken bsrs ruskade på huvet och sa att det är inga problem och att jag alltid oroar mig, vilket det ligger något i.
Kvart i sju i lördags morse var vi iväg. Nära noll,ingen trafik, före Karlskoga hade vi mött två bilar.
Det rullade på rätt så bra, mellan Vansbro och Mora kom det några enstaka flingor. Uppe på Orsa finnmark blev det ljusare och ljusare, i Sveg sken solen.
Vid halv två var vi framme i Björnrike. Då hade det börjat blåsa och under natten kom snön.
Söndag: mulet och hård vind på kalfjället.Vi gjorde en tur till vindskyddet som liggger på spåret mellan Björnrike och Vemdalen.
Måndag: klart, vindstilla och ca 8 minusgrader.
Ser lovande ut för dagen. Blir kanske utförsåkning idag eller en tur till Jaktstugan. Bästa våfflorna där.
Jag ska nog sluta oroa mig för vädret.

3 kommentarer:

Barbro Li sa...

Det låter jätteskönt! Intressant det där med oro. Vad är det egentligen -ingenting? En aning om att man inte tror att man kommer att behärska den situation som man tror ska inträffa? Bra då att ha människor runt sig som har kontroll och kunskap. Njut av veckan! Det finns kanske tid för ett stygn eller två?

PO66 sa...

Skidåkning och våfflor - kan väl inte bli bättre, hoppas resten av veckan blir lika skön!

epsilon sa...

BarbroLi- härlig vecka och några stygn blev det.
PO66 - kanske lite väl blåsigt, men våfflorna smakade ju så mycket bättre.