måndag 2 april 2012

Träden faller för motorsågen

Det är så ljust i köket. Träden som stod på tomtgränsen  och  förargade grannarna är nertagna, borta, puts väck. Och det gick snabbt när det väl blev av.
När jag ringde till kommunen förra sommaren sa en vänlig röst -"vi kommer efter semestern , men tala med NN om vad ni vill ha ner".
I onsdags hörde jag en motorsåg, avverkning inom synhåll. Många telefonsamtal blir det, nytt folk på alla befattningar, nya beslut. Entreprenören redan klar på vårt område  - jättetallarna på kommunmark ska stå kvar, de som gör mig så nervös när det stormar.
Men det blev så att kl 7 i fredags morse föll den första björken snabbare än jag hann blinka. Björk nr 2 och tall nr 1 gick också undan med. Tall nr 2 som lutade år fel håll fick en vajer runt sig men ruskade ändå på sig ett par gånger och ville inte åt rätt håll.
Grannen, förre motorsågsmästaren, hann tänka att om den går åt fel håll ska hans nya altan vara inglasad.
Men allt gick bra.
Halv tio var allt ris bortforslat, stockarna undankörda, vi hade fikat, avhandlat diverse frågor om gemensamma bekanta och grannen hade berättat den spännande historien om sin björnjakt i Canada, inget för mesar direkt.
Sen fick ju jag kratta barr, kottar, småkvistar och fjolårsgräs men det skulle jag ju gjort ändå.
Och jag är fortfarande förvånad över att det blev så mycket ljusare i köket

Inga kommentarer: