torsdag 18 oktober 2012

Sommarpratare och typsnitt

Borde de inte byta med varandra  - sommarpratarna på TV och Typsnitt på radion.
Sommarpratarna sitter i nån trevlig miljö och serveras både mat och dryck. Det ser gott ut. Sen mal de på om det de redan pratat om i sina sommarprogram. De de redan sagt måste tydligen förklaras.Närbilder när de stoppar in maten i munnen, en liten promenad. lite småprat om hur bra deras samtal flyter på. Gäsp!
I P1 hör jag en program som tydligen är en serie som handlar om typsnitt. En hel kvart om något som man inte vet hur det ser ut. Men det kan väcka känslor. Grafiska formgivare får uttala sig - det kan finnas rätt och fel här, en kvinna är upprörd över att hon blivit kallad till cancerkontroll i ett brev med i hennes tycke helt fel typsnitt. Hon är rent av förolämpad och kränkt.
Jösses, en främmande värld öppnar sig för mig. Undrar hur de ser ut, de bokstäver som så kan skymma budskapet.
Men ett tips till radio och Tv kan jag ge - om det bara är prat så passar det i radion, om det behövs förklarande bilder gör det sig rätt bra i TV.

3 kommentarer:

Barbro Li sa...

Ett finurligt råd!

Cici sa...

Det är lättare att lyssna på orden när man inte distraheras av en bild, men jag tror att måga är intresserade av hur personerna ser ut. Det brukar vara ett ganske trivsamt program som går lugnt tillväga, jämför med de stressiga och skrikiga underhållnings- och tävlingsprogram som ofta visas på TV. Dom avstår jag så gärna ifrån.

Lennart sa...

Tror jag har sett ett sånt där program med sommarpratare, har ett svagt minne av det. Då jag var yngre lyssnade jag ofta på Sommar på radion. Farmor hade radion på då och jag fastnade för det programmet. Någon jag verkligen gillade var Thorsten Ehrenmark. Numera har det blivit väldigt sporadiskt. Tycker att det inte är samma sak nu med de nya pratarna som har kommit under åren.