måndag 3 december 2012

Vädervarningar

Vilket ljus det blir nu när snön kommit och solen behagar lysa över oss här i södra Närke.
Det är så vykortsvackert och i skymningen blir det ju rent bedövande vackert med stjärnor och ljusstakar.
Tidigare i veckan gjorde SMHI mig så nervös med sina snövarningar. Jag var i Lidköping hos lille Ivar och hans föräldrar och alla utfästelser om snö fick mig att åka hem tidigare än jag tänkt.
Höll ett nervöst öga på termometern som pendlade kring nollan, inte en snöflinga men på Kinnekulle var det vitt i slalombacken, Efter Hovabacken var det lite vitt och inte förrän i den beryktade Finnerödjabacken var det snö. Och hemma var det blötsnö, tjock, tung snö upplogad mot infarten och brevlådan.
Ner med snöskoveln från vinden och sen blev det svettigt. I kvällningen frös det på så det var ju tur att jag gjorde min insats.
Nya varningar om snökaos och rysskyla i lördags när vi skulle få vara barnvakt åt den lille prinsen.
Vi undrade var ovädret höll hus tills vi körde in i täta snöbyar mellan Mariestad och Lugnås. Vid Källby var det klar igen men säkert en halvmeter snö. Vänersnö kallas det visst, produkt av öppet vatten och nordlig vind.
Lätt snöfall på natten och moddigt i de oräkneliga rondellerna så maken passade ju förstås på att kolla om det var halt. Man måste kolla halkan och testa fyrhjulsdriften säger han. Det gör mig också nervös.
Men nu är det nog strävt före. Det var -20 i natt och det lär ju fortsätta. Bäst att hålla sig inne.

Inga kommentarer: