måndag 6 maj 2013

Dyrt att fuska.

I förmiddags när vi klev på bussen vid Nordstan så var det en tre fyra stycken som redan var ombord som fick väldigt bråttom med att stämpla, eller vad det nu kallas när man lägger  kortet mot den där displayen.
 Varför kunde man ju undra men det gick ju upp ett ljus när jag såg att de där unga killarna i svarta jackor med diskret vit text var biljettkontrollanter.  Mycket ungdomar ombord så vi gamlingar fick ju stå och alldeles bredvid mig fick kontrollanten napp. En ung dam påstod att hon har kort  men det var tydligen inte aktiverat. (Hur man fixar sånt vet jag inte riktigt för det har maken ordnat åt mig. Jag bara fyller på resor när jag misstänker att de håller på att ta slut.)  Han var så trevlig hela tiden den där killen men obeveklig, inga undanflykter hjälpte. Ytterligare en tjej hann få sitt inbetalningskort innan jag klev av.
1200 kr kostar det att åka utan att göra rätt för sig, så det är bra många gånger man ska fuska för att det ska löna sig.
Inget för mig i vilket fall, jag som är ängsligt laglydig för det mesta, skulle inte trivas med att resa utan giltigt färdbevis.

Inga kommentarer: