torsdag 3 april 2014

På Icas parkering

Jag lade märke till dem och deras bilar på Icas parkering. En Ford transit och en Audi  med skyltar från ett land i sydöstra Europa. Inte för bilarnas skull utan för att de hade nån sorts picknick.Det är ju inte så vanligt att nån äter där, inte den plats man brukar välja för medhavd matsäck. Det var män och tonårspojkar i vad man kan kalla välvårdade gångkläder. Inga kvinnor syntes till vid bilarna. De satt i stället vid Icas entré och utanför Systembolaget.
De var inte alls lika prydlig klädda som karlarna där de satt med nån liten skål framför sig.
 När jag kom tillbaka till bilen hade picknicken avslutats och männen flanerade runt och såg sig omkring.
Om jag nu skulle ha lagt något i tiggarskålen vart hade då de pengarna tagit vägen? Det kan jag ju förstås inte veta. Det jag kan se är ju kvinnor som tigger och män som ätit och sen kan spankulera omkring i vårt lilla centrum.
Vad ska man tro, känner mig ganska beklämd just nu.

Inga kommentarer: