måndag 30 november 2015

Vi skyller på sladden

Det var inte Gorm som gjorde att det var kolsvart i huset  när vi kom hem efter några dagar i Göteborg. Vi skyller på motorvärmarsladden. Lättja och slarv gjorde att vi tog bilen till stationen och struntade i att slå av spänningen på sladden. Sen slog vädret om från minusgrader till milt och regn och då gick det som det gick. Husvakten Christina ringde och förvarnade men nåt farligt kunde ju inte hända eftersom det var plusgrader ute. Det enda var ju det obehagliga i att upptäcka att det bara var 13 grader inomhus när vi väl var hemma igen. Greja med jordfelsbrytaren, tända brasa i kaminen, på med den där tunna (och trånga) dunjackan som jag köpte när vi var i sommarkylan i Dalhalla, värma glögg  och tänka att det snart blir bättre.
Bättring med sladden har det blivit, jag vill ju inte ha strömlöst igen eftersom jag har stora vita adventsstjärnor i alla fönster. De har blivit fler och större för varje år nu ett tag. Skulle nog ha en i fönstret över diskbänken också men jag har ingen lämplig lampa och sladd just nu. Inte bara att åka iväg och köpa heller för nu är det vinterväglag och inga dubbdäck är på. Nervöst laglydig som jag så törs jag ju inte, olycksrisken förstås och tänk så genant det vore att åka fast.
Varmt i huset, inga strömavbrott , stjärnorna lyser - tillvaron är ändå rätt ok.

Inga kommentarer: