måndag 7 december 2015

Jag tjuvlyssnar

Att tjuvlyssna  på andras samtal är ett oöverträffat nöje när man åker tåg. Morgonens resa är inget undantag.
När vi kliver på  åttatåget så är perrongen vid spår tre full av folk, hundratals personer, man tror knappt att man är i sin lilla avfolkningskommun. Elever på gymnasieskolan  och SFI och  arbetspendlare i en mix.
På spår ett är vi ensamma, några som jobbar på kommunen och Ica kliver av och vi har tur, ingen har satt sig på våra platser, rätt glest är det i kupén. Läser tidningen, löser krysset, skickar meddelande till Ch. Det är tyst och lugnt i vagnen ända fram till Skövde.
Då stiger två damer in och ska sitta tvärs över gången. Och det är då det roliga börjar. När de väl kommit på plats alltså. För det går att greja rätt mycket med ett säte i en SJ-vagn.
Mitt emot dem sitter en dam av lite obestämbar ålder och samtalet drar genast igång. Örebromål mot en vårdad västsgötska.
Två pensionerade lärarinnor och en fritidspolitiker som är på konferensresa med Länsstyrelsens arbetsmarknadsenhet. Örebrotjejen får veta att Ahlströms konditori är ett måste liksom butikerna i Majorna, Nordstan kan man strunta i. Att fel lag vann i På spåret i fredags får vi ju också veta.
Men snart är de inne i politiken och jag nu har jag ju eg. redan räknat ut att de röstar på samma parti,  och nu kommer utrikesministerns senaste uttalanden (henne hade de väntat sig mer av) situationen i dagens skola, (båda är själaglada att de inte jobbar längre) barnomsorgen, vårdnadsbidraget, tredje pappamånaden, pensionerna.
Sen är vi framme i Göteborg Tjuvlyssnandet gör resan kort. Skulle kanske deltagit i samtalet för även om jag tycker som de i en del frågor så röstar jag nog inte på samma parti..Tror jag åtminstone


Inga kommentarer: