lördag 18 mars 2017

Jag skrev aldrig till Torgny Lindgern

Redan första gången när jag lästa den där novellen om när Selma Lagerlöf och Heidenstam träffas i Torgny Lindgrens "Legender" så har jag tänkt att jag skulle skriva till honom.
Det var när de båda hade drabbats av skrivkramp som de kom överens om att träffas vid Igelbäckens masugn nära Olshammar.för att "uppfinna en fälttågsplan mot tigandet och diskretionen."
Heidenstam promenerade från Övralid ner till Lenhovda brygga, där tog han av sig skorna, ställde dem på bryggan och gick ut på vattnet och gick på ytan de tre timmar som det tog honom tvärs över sjön. Selma Lagerlöf satt på en sten och väntade på honom. Hon hade åkt tåg från Mårbacka, stigit av i Hallsberg och sen åkt taxi via Askersund till träffpunkten. Och det är just det där som jag velat fråga T.L. om. Varför klev hon av i Hallsberg? På den tiden var man tvungen att byta i Laxå om man kom från Värmland och sen skulle resa med västra stambanan. Det var först på 1960-talet som den där svängen norr om Laxå byggdes och stockholmsresorna för värmlänningarna blev snabbare.
Men det hade förstås bara varit ett besservissrigt påpekande som inte har ett dugg med novellens budskap att göra.
Att jag ändå kunde ha gjort beror på att jag tycker att att vi kände varandra. Läsåret 1966-67 hade jag ett vikariat som folkskollärare på Centralskolan i Storfors där Torgny Lindgren och hans fru Stina var högstadielärare. Mycket roligt hade vi allihopa , spelade volleyboll i gympasalen på fredagskvällarna, fikade hemma hos varandra och hade förstås kafferaster ihop på jobbet när alla bolmade på cigaretter eller pipa och ickerökarna  fick sitta och gnälla i en skrubb.
Sen träffade jag honom en gång när jag var på fortbildning Uppsala och vi talade om Storfors och den gamla tiden. Han och familjen hade flyttat till Vimmerby när hans bror Rolf kom som rektor till Storfors. "Man kan ju inte ha sin bror som chef" sa han.
När "Minnen" hade kommit ut 2010 och han var på Bokmässan så fixade min tvillingsyster en dedikation i boken till mig - "Till Ann från kollegan Torgny Lindgren" står det. på försättsbladet Och sen en gång så var jag och Barbro Li på inspelningen av Babel när han medverkade där men då ville jag inte tränga mig på.
Och nu är han borta, ska nog läsa om den där historien om Selma och Heidenstam och fundera över vad den egentligen vill säga  och inte bara över det där med järnvägsstationer.
 

2 kommentarer:

Maggan sa...

Men så intressant! Vilka spännande minnen. Ja, jag hakade också upp mig på Hallsberg, innan jag läste vidare i texten. Har nog en liten Besserwisser i mig också.

Har hittat ett avsnitt i Selmas ungdomsdagbok, där hon äter lunch på hotellrestaurangen vid Laxå järnvägsstation innan det är dags att åka vidare till Stockholm.

Kul läsning, tack för den!

epsilon sa...

Just det där avsnittet omnär Selma byter tåg och äter på järnvägsrestaurangen brukade ingå i litteraturhistoriekursen i årskurs 9. Så mina elever kanske minns det, hoppas jag iaf.