tisdag 21 mars 2017

Bara virus

Vilken tur man har om man får träffa en ST-läkare. Ja om man har en diffus sjukdomskänsla, lite ont i bröstkorgen och hostar som en tok sen en månad tillbaka. På den gamla goda tiden hade det väl stått SVBK i journalen. Den här ynglingen, mycket yngre än mina söner, med ett utländsk namn med många y, z  och ck i,  han var så noggrann och gullig så jag fick lust att säga:
- Om jag vore din mormor så skulle jag vara såå stolt över dig.
Jag har hostat sen sportlovet, då jag surt nog åkte 50 mil för att sen ligga och hosta och snora i stugan, inte åka skidor en meter och sen ha 50 mil hem. Först tänkte jag att det går väl över men till slut fick kontakta vårdcentralen för att få hostmedicin. Som hjälper så där kan jag säga.Att folk är sjuka förstår man av att läkartiderna i går var slut redan när vårdcentralen ringde tillbaks till mig kvart i nio.
Men idag fick jag komma, väntrummet var fullt i folk men bara fem minuter efter utsatt tid kom den här unge mannen och hämtade mig. Och han var så noga - hur mådde jag, hade jag träffat några snoriga, hade barnbarnen fått antibiotika på sistone, sen blodtryck, lyssna på lungor och hjärta, titta i halsen, skicka mig till lab för snabbsänka och halsodling.
Odlingen vet man ju inget om än men sänkan var bra så då är det väl "bara" virus. Bara att hosta på  alltså och börja lite försiktigt med motion igen. Hostmedicinen förstås, inte slarva med den. Bara att hoppas att virususchlingarna ger med sig, och att den där odlingen visar på samma sak. Så man har väl tur ändå.   



Inga kommentarer: