torsdag 8 juni 2017

Min dyraste macka

Att 185 kronor är lite dyrt för en räksmörgås kan man väl tycka.  Att jag ätit en sån beror på att maken och jag var i Göteborg över nationaldagen. Och eftersom jag gärna vill se näsduksträdet blomma så var vi i Botaniska trädgården. Strålande väder, solsken och svaga vindar så vandringen genom Rhododendrondalen till Japandalen blev ganska svettig. Att det kallas dal är lite svårbegripligt för det är ett rätt sugande uppförslut, just nu med överdådigt blommande stora rhododendronbuskar. Och näsduksträdet är ju så speciellt så det är väl värt promenaden upp, sen kan man ju sitta och vila vid dammen nedanför de häftiga vattenfallet. Synd om en är det ju inte men man blir ju kaffesugen och då går man till trädgårdens enda servering. Där var det förstås lång kö och eftersom jag inte gillar att köa så satte jag mig i skuggan och sa till maken:
- Jag vill ha en räksmörgås och kaffe.  Det var en jättegod smörgås med inte speciellt många räkor men de var garanterat handskalade, avokado, ägg, sparsamt med majonäs och förstås de nu för tiden tydligen obligatoriska ärtskotten. Läckert var det men dyrt. Maken tog en betydligt påvrare ostmacka men han unnade sig en öl för 75 kronor.   På hemvägen gick vi in hos Feskebröderna i Nordstan och köpte en krabba innan vi tog Älvsnabben hem. Den, krabban alltså, smakade bra med rostbröd ur frysen och svalt lådvin hemma i vår lilla etta. Ett billigare alternativ än räkmackan i Botaniska. Men på det hela taget en väldigt lyckad nationaldag

Inga kommentarer: