lördag 5 augusti 2017

Jag tyckte de sa citronil

Jag tyckte att de sa citronil med det var det ju inte det var nåt annat det heter det där avlusningsmedlet för höns.
Vi hade talat om cironil, jag svågern och svägerskan, och blandat ihop Owe Thörnqqvists "dricka cirtonil och kasta pil" med Olrogs om slagsmålet mellan tunabergare och buskhyttebor. Så det var väl därför jag hörde lite tokigt. Avlusningsmedel som ej får användas i livsmedelsproduktion, eller vid "tillverkning av ägg" som nån sa i radion, det verkar ju rätt giftigt alltså. Firman som säljer det verkar  vara riktigt framgångsrik  eftersom miljontals ägg har som säger kallats tillbaka och anläggningar stängs. Släng äggen, ät dem inte sägs det i Holland och Tyskland. Här verkar det inte vara lika farligt. Äggen har sålts här men i vilka affärer avslöjas inte av livsmedelsverket och de utgör ingen fara för folkhälsan. Fast indragna blir de - varför då i så fall undrar man ju. Jag köper närkeägg, "tillverkade" av frigående höns inomhus. Att de är inomhus är ju jättebra, ingen behöver varna för höken eller räven och det får ju inte fågelinfluensa. Inga fästningar heller kanske men loppor och löss kan väl finnas även i svenska hönshus och man undrar förstås hur svenska höns avlusas. Och hur ofta städas hönshusen ut och hur gör man? Släpper ut dem i hönsgården och skyfflar ut med spade genom hönsluckan? Tror inte det  - det gick nog bara i den småskalighet som jag minns från barndomen. Antagligen behövs gasmask och skyddskläder och kanske lite gift.
Och vid närmare eftertanke så vet jag inte hur citronil smakar. Fanns inte på drickabilen från Ångbryggeriet i Filipstad. När den kom skramlande var fjortonde dag med svagdrickskaggarna så fick jag och syrran, sommartid, var sin 33centiliters dricka. Haiwa var min favorit, starkt gul i färgen och förstås jättegod. Kanske giftig men troligen inte farlig för folkhälsan.

Inga kommentarer: