tisdag 5 september 2017

2,6 på Richterskalan

Soffan darrade till och sen kom det ett väldigt obehagligt ljud. Som om en vägskrapa höll på att skrapa upp asfalten eller att ett ovanligt tungt godståg drog förbi på Värmlandsbanan. Vad gör grannarna eller är det nåt med värmepumpen tänkte jag när jag låg och slötittade på teve. Klockan v ar nog halv elva och då brukar jag redan sova men jag hade nog redan slumrat lite till nåt inte alltför upprörande program. Jag väljer ju ganska noga vad jag tittar på när jag är ensam hemma och maken är i Göteborg på jobb. Nån halvtimme senare när jag skannade av facebook så hade redan många lagt ut och undrade vad det var de hört. Herculesplan, meteoriten som passerade, den där dåren på andra sidan jorden son hittat på nåt nytt, krigsövningen Aurora, ett ufo eller en jordbävning.
Inget från seismografen i Uppsala och inget på radion eller i Nerikes Allehanda. Man förväntar sig ju snabb info på hemsidor  nu för tiden.
Nu på morgonen har lokalradion fått lämna sin örebrocentrering och t.o.m. varit på plats ute i buskarna, ställt frågor till folk om vad man tror och efterhand avfärdat de många teorierna. För nu  vet vi - den där kunnige islänningen i Uppsala har uttalat sig. Det var en jordbävning. 2,6 på Richterskalan epicentrum i Otterbäcken. Ovanligt kraftigt skalv för svenska förhållanden.
Vi har det ju tryggt långt inne på vår eurasiska kontinentalplatta och just jordbävningar behöver vi inte oroa oss för men om futtiga 2,6 på skalan ger ett så obehagligt ljus så undrar man ju över hur de kraftiga skalven låter. Skönt att inte veta.

Inga kommentarer: