måndag 28 januari 2019

Hur många tallrikar behöver man

Hur många tallrikar behöver vi? Frågan var makens när jag börjat tala om att vi saknar vitt porslin. ja vi har ju förstås de gamla, vita Diamant men de har vi minilägenheten i rikets andra stad. De ska dotra överta när maken tills slut går i pension och lägenheten ska avyttras. Och så är det ju det här med dukar. I somras köpte jag en oemotståndlig duk med gröna blad och gula citroner. Fint på altanen tänkte jag ända tills jag skulle duka. Det gjorde sig inte bra med Ostindia så det blev en gammal avtorkbar duk hela sommaren och tankarna på vitt grodde. Skulle ju varit så snyggt till jul med röda underlägg på vitt linne och vitt porslin. Nåja Botanic Garden är ju rätt okej och dem använder vi ju vid jul och påsk.
Men så kom den där kedjan där de är mästare i paketinslagning med ett fint erbjudande så efter nyår slog jag till på åtta vita Swedish grace 27 cm, som det ska va nu för tiden. Åtta tallrikar räcker ju för det mesta men när en bokklubb erbjuder en bok och sex tallrikar för nio kronor plus porto är det ju svårt att motstå. Att jag måste köpa tre böcker på ett år och att boken var en feelgoodhistoria av ovanligt dålig slag är ju smällar man får ta.
Ommöblering i skåpen blef det förstås och det ännu mer sen sonen och barnbarnet varit på vinden på jakt efter några komplicerade legokonstuktioner från sonens barndom.
- Jag öppnade en låda och där var det nån kastrull sa han när de kom ner. I lådan fanns en rostfri kastrull, två stekpannor i gjutjärn, en gryta i gjutjärn avsedd för vedspis, ett halvdussin kaffekoppar och sex dricksglas av typen senapsglas. Allt var noggant inslaget i Örebrokuriren från juli månad 1990. Varför det är sparat och varifrån grejerna kommer har jag förstås ingen aning om. Minns varken de där kaffekopparna eller glasen. Kanske trodde jag att det var något barnen skulle ha när de flyttade hemifrån.
Men till sommaren kan jag äntligen använda duken och det blir snyggt med de vita tallrikarna. Så för många tallrikar kan man knappast få.

2 kommentarer:

Barbro Li sa...

Om man har en hel vind att lagra på, är det väl inget som hindrar att man köper fler tallrikar. Jag ser fram emot att få dinera på dessa vackra Swedish Grace. på 27 cm i diameter blir det plats för mycket god mat. för det bjuds det ju på hemma hos er. Alltid!

epsilon sa...

Det blir roligt. Välkomna!