tisdag 30 juli 2019

Helt fel klädd

Mina sandaler är plaskvåta. Jag går i det blöta gräset mellan nickarboden och huset. Snickarboden har min svåger inrett till en finfin övernattning i just en gammal snickarbod och huset är mitt barndomshem i östra Värmlands bergslag. Och jag är helt fel klädd. När jag packade var det över 30 plusgrader så även om jag kollat på yr.no och det förvarnades om regn och sjunkande temperaturer så gick det liksom inte in - bara somrigt och tunt i klädväg kom med. Och både söndag och måndag så passade det ju så bra. Att sitta ute och äta middag i den varma myggfria kvällen var ju en härlig och oväntad bonus - varken knott eller mygg. På Selma spa där våra döttrar firade mig och tvillingsyrran hasar man ju runt i badrock och badtofflor mellan frukost, massage och dopp i inomhuspoolen men sen till lunchen var vi påklädda igen och då var tunna kläder var alldeles lagom. I går kväll var det fortfarande varmt men under natten tilltog vinden och på morgonsidan kom regnet. Blött gräs och tålösa skor är ingen hit, kortärmat och halvlånga byxor är inte heller så bra när det är elva grader.
Och det är inte första gången jag är helt felklädd detta år. I Tammerfors och Jyväskylä var det oväntat varmt i maj och jag var överhettad hela tiden. I början på juni hos dotra var det likadant. På Övralid med tantgänget i ösregnet frös jag hela tiden och så där har det varit - för varmt eller för kallt. Enda gången jag varit riktigt rätt klädd var i Sala silvergruva. Med mina tidigare erfarenheter från gruvbesök så lydde jag ju råden som man kan inhämta på gruvans hemsida. Det är bara två grader i gruvan och jag hade ju valt Bergmästarturen på två timmar. På den behöver man inte gå i trappor utan på fyra minuter åker man ner till 150 m i en knirkande hiss,  Lamullsknästrumpor, vinterskor och den tunna dunjackan under parkasen gjorde att jag det inte kändes kulet förrän mot slutet av rundvandringen. Till skillnad då från ett par ungdomar i tights och kippskodda sneakers - de skakade av köld mot slutet av turen.
Men nu skiner solen, jag är på hemmaplan igen och jag kan gå barfota inomhus i alldeles lagom temperatur

Inga kommentarer: