lördag 7 december 2019

Vad ville de med här då?

Jag lyssnar sällan på lokalradion, har ju ofta ondgjort mig över att de är så egotrippade till residensstadens fromma. Men denna fredag skulle de vara i vår lilla ort för ett sk afterwork med rätt så lång sändningstid. De annonserade på Facebook efter tips och duktiga och framåt människor gav flera bra förslag.
Så drog de igång. Starten var på Rastpunkt, motellet vid riksvägen, och klockan var tre. Inte så mycket folk där tydligen och de troligen unga reportrarna var förvånade över att det inte var några afterworkare där. Men klockan tre jobbar väl folk fortfarande vad jag som pensionär kan förstå. Istället så informerades vi om deras musiksmak vad gäller hiphop, sen blev det långa litanior om hur långt det var att gå till torget, att det inte var någe folk i tälten på torget, att det öht var ganska lite hålligång. På torget och lite varstans pågick förberedelser för julfester, julbord och julskyltning. Inte ett enda av de tips som fanns på FB följdes upp utan flamset pågick med något undantag.
Jag undrar ju förstås över vad lokalradion har för avsikt med med såna här nedslag i länet. Det kan väl inte vara att göra sig lustig på de små orternas bekostnad, betona hur lite folk det är och hur trist det verkar istf för att förbereda sig lite och komma till tals med folk som vill yttra sig.
Det nästan mest genanta var när de i början spelade den där låten med Towa Carson som var med i Doobidoo häromveckan - "Vi sticker till Laxå". Där sägs ju Laxå vara nordens Le Havre och då ringde de upp turistbyrån där. Frågor om hur stadsnamnet uttalas, var ligger staden, har de hört talas om Laxå, går det tåg dit, kan tågen komma från Charlottenberg etc.
Nu är jag ju en gammal stöt som tycker att man ska veta var en betydande hamnstad i Frankrike ligger och att man kan förbereda sig lite bättre när man ska ut i den sk busken.
Men att jag skulle lyssna mer på lokalradion är nog inte så troligt.

Inga kommentarer: