söndag 15 december 2019

Leveransen tar plats efter betalning

"Ditt paket SE3428632-19 är på väg. 29 kr fraktkostnad har ej betalts. Leveransen tar plats efter betalning. Betala fraktkostnader."  Så där ser de ut de ca 20 meddelanden om paket som strömmat in i min brevlåda de senaste dagarna, lite uppblandade med erbjudanden om HBO Nordic gratis i 12 månader och generösa erbjudanden om att tjäna stora pengar på Bitcoin. Sen kan man ju vinna en Iphone  också eller nåt jox som lindrar all smärta i foten inom åtta dagar.
De bara forsar in de här erbjudandena. jag klickar iväg dem till papperskorgen, men de fortsätter förstås bara att komma. Hur man får stopp på detta har jag ingen aning om men det måtte vara många som håller på den här sortens lurendrejeri. Det kanske är den lönsammaste tiden på året när folk antagligen väntar på ett eller annat paket.
Idioter säger jag men antagligen finns det tillräckligt många stackare som går på det eftersom det bara fortsätter.
Jag väntar visserligen på paket, två närmare bestämt. Ett är säsong två av The Crown eftersom vi inte har Netflix eller nån annan streamingtjänst. Vi ser ju fortfarande på tablåteve, i lägenheten i Göteborg t.o.m på tjockteve. Det andra är en julklapp till ett av barnen och där la jag till en extra grej för att få det fraktfritt. Svårt att tänka sig då att det skulle fattas 29 kronor. Hur mycket man kan skicka för 29 kronor vet jag inte - antagligen inte så särskilt mycket. Portot har nog ökat, även julmärkena men där har jag nog gjort en investering. Har köpt en karta för mycket för årets julkort upptäckte jag nyss. Hoppas att portot ökar till nästa år då har jag ju tjänat på felköpet.

20 kommentarer:

Anonym sa...

åh vad kul (ironisk)
Jag ska betala 29kr för samma paket .....
Har vi beställt samma? Bra att vi är uppmärksamma på alla dessa fejk-mail som dyker upp hela tiden!
God Jul på dej

Anonym sa...

Hej jag skall betala 20:- för samma paket ha ha ha ha ha

Anonym sa...

Ja jag fick också samma.. Så googlade på SE3428632-19 nr. För d kändes inte rätt..
Sen när man klickar sig in i mailet så står d helt plötsligt 20kr osv. Och man ska fylla i en massa uppgifter om sig själv.. Varför? Dom ska ju ba leverera!! Så NEJ detta känns skumt. Samt att vi alla har samma nr på försändelsen.. Hihi. Men nu i jultider är d lite svårt att komma ihåg alla paket o allt.. /tack för att ni delade med er av detta!

Anonym sa...

Jag har också fått detta skräpmail om 29kr och ett annat om bitcoin. Tänk om alla människor arbetade istället och levde på sin lön som jag alltid gjort. Men det är en dröm förstås!

Unknown sa...

Ja jag fick också samma idag hahahaha

Anonym sa...

Har fått några också men anmält dom som nätfiske men det enda som brukar hända är att samma mejl kommer igen men med annan avsändaradress

Anonym sa...

Jag får ca. 13-30 fake mejl om dagen hemskt med alla bitcoin mejl och massa annat luren drejeri

Unknown sa...

Jag har fått samma ett antal ggr nu så jag ringde Postnord och dom avrådde mig starkt från att klicka på länken och att betala. Det är så bluff som det bara kan bli. Var vaksam med alla era personuppgifter. Jag har själv nyligen blivit offer för både id-stöld och dataintrång.

Unknown sa...

Frugan har fått samma paketnummer och samma text och skulle betala 29 kr. Ett lönande paket om alla skulle betala för fejkmejlet😖😖

Anonym sa...

Jag har fått samma flera gånger.
Bertil

Unknown sa...

Jag har också fått två likadana mail. Nu förstår jag ett det är något lurt.

thomasschon sa...

De kör med röd postnord logga som jag tror är den Danska och alla å ä ö saknas.
Postnords kundservice har e-postadress hos msyscloud.com och sedan så kan man avbeställa "reklamutskicket" genom en länkt till womensgiftsideas.org.uk som befinner sig i England eller så kan man skriva till huvudkontoret i New York, USA.

XiaoXiaoize sa...

Fått såna här mejl hela dagen! Blockar och nätfiske, men kommer bara nya. Så j**** irriterande. Jag tittar alltid på mejladressen mejlet är skickat från och vad jag vet så har inte postnord y324Oia��@mngskMRvw.antoagency.com
Så j**** drygt!
Jag väntar på några paket, men inget av dom får jag ett sådant här mejl om och det ska inte saknas någon fraktkostnad.
Ursäkta språket men, om man går på det här är man dum i huvet! Titta ALLTID på Avsändaren! Är man osäker ringer man till postnord eller vilken leverantör det rör sig om, men man ska ALDRIG betala! Har man fraktkostnader som saknas får man hem ett brev på posten, INTE via mejl. Och postnords logga i Sverige är INTE röd!

DannyH. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
DannyH. sa...

Jag har inte bästellt ingen bitcoin ingen javla paket Just fuck off!! !
Danny H

Mormor Nitha sa...

Det är inte så konstigt att bovarna kan stjäla id mm på Mr Koll kan du få ut alla uppgifter tom de sista siffrorna hur enkelt som helst för idioterna att få vara uppgifter.
Sant att jag fullkomligt avskyr dessa Mail som rinner in i brevlådan typ 15 till 20 st om Dan och ingenting hjälper. Grrrr

Anonym sa...

Fick också ett sånt, har inte märkt någon ökning av reklam, kan bero på att jag inte öppnade det, vet inte.
Sådana bedrägerier borde inte vara möjliga, krävs bara att operatörerna går ut med en varning till sina abonnenter.
Ni som blir överbelastade, går det inte att byta eller modifiera adressen?

Anonym sa...

De här dyker upp hela tiden har tagit bort flera gånger per dag sen mitten av december, kommer andra erbjudanden också från Ica, osv andra Svenska företag och allt verkar vara skickat ut från USA lurendrejeri med stora mått.
Mvh Danne

Anonym sa...

Jag har fått tre stycken mail om samma paket i eftermiddag. Datorn som skickat ut mailen finns i Frankfurt från två olika IP-adresser. Internetleverantören heter Digitalocean.com. Jag har bett dem stänga ner denna pajsare. Mailadressen för anmälan är abuse@digitalocean.com.

Anonym sa...

Har fått 4st såna mail idag, 3 minuter mellan vaje mail. 3 ser lika dana ut och ett stog det att det var ett presentkort fasta samma nummer. "SE3428632-19"