måndag 3 februari 2020

Att gissa på fel person

Jag har alltid fel, alltså när jag tittar på Morden i Midsomer alltså, inte annars. Vi är några dagar i vår göteborgska lägenhet. Maken är på något seglingsrelaterat och jag gör museibesök och hälsar på goda vänner. Filmfestivalen pågår för fullt men i lördags hällregnade det och vi kom som dränkta katter från våra olika håll. En krabba från Ica duger ju bra som middag och vi har ju vår gamla tjockteve med ganska många kanaler. Mellon, som det tydligen heter nuförtiden i kanal 1 kan ju tråka livet ur en så då fick det bli mord som skulle utredas av den gamle Barnaby. Smyg i buskar, sitta med ryggen mot olåsta dörrar, vassa knivar, gammalt groll - allt är sig likt. Men när jag tror att den där med så smala ben i dyra gummistövlar är en kvinna så tar jag ju fel igen. Och så är det med alla repriserna Ibland inser jag att har sett avsnittet men vad hjälper det - gissar ständigt fel.
En av de här gråa dagarna när ljuset aldrig tog sig vara jag på Stadsmuseet med en gammal vän och fd kollega. Synd att museer ibland tror att de måste uppfostra oss så att vi blir pk men huset sen Ostindiska kompaniets glansdagar och den trevliga lunchserveringen gjorde dagen. På den gråa lördagen tog jag pendeln till Stenungsund. Köerna ringlade långa utanför biblioteket, Lehrin lockade, men jag skulle träffa I. Hennes broderier skulle upp i glasmontrarna. Hon och vår bästis B broderar jämt så det fanns att välja på. På söndan kom solen så då åkte jag till Botaniska. Påsköträdet blommade inte men det var knoppar i magnoliorna och en mängd orkideer blommade i växthusen.
I solskenet på måndan så åkte vi till Båtmässan. Pensionärsrabatten verkade locka många, kanske var de de groteskt stor motorbåtarna som drog. För oss var det Klippfast som var det viktiga - Lars som driver den firman var sommarbarn hos oss i en svunnen tid men också Repslagarmuseet och Svenska Fyrsällskapet tillhör mina favoriter, salta tanter och roliga farbröder. Jämnåriga med mig antagligen.
men i morrn bär det iväg till södra Närke igen och snart är det lördag och nya mord i Midsomer att fundera över.


Inga kommentarer: