måndag 15 januari 2024

Titta det snöar

Nu har det snöat igen. Konstigt egentligen att alla, även jag, är förvånade. Kanske beroende på att det snöat så lite under de senaste åren. Visserligen har det ju kommit en och annan snösmocka  fram i april men annars har ju jul och midsommar kunnat ha samma väder. Men i natt snöade det igen, gul varning skickades ut igår men man har ju slutat ta de där varningarna riktigt på allvar eftersom SMHI har ropat att vargen kommer så ofta. 
Måndag- och onsdagsmornar är det ju promenad i tantgänget som gäller så jag gick upp halv sju som vanligt men redan på verandan så förstod jag ju, snö hade drivit in så hela golvet var snötäckt. Jag sopade lite på trappen men gav upp ganska snart för jag såg ju att  nattlinnet skulle släpat i snön och tidningen hade ju mest troligt inte kommit. Kaffe, ögna nyheter på nätet och snart ringde Gunilla som är spindeln i nätet i tantgruppen och vi ställde in. 
Hur gör man sen då, maken skottar gången men bilen är ju fortsatt insnöad och jag har ju yogan på eftermiddan. Medan jag rådbråkar mitt samvete om huruvida jag ska dra en nödlögn om nån mindre krämpa för att kunna skolka så kommer ett sms från yogaledaren att hon har blivit sjuk så det är inställt. Synd om henne (och arbetsledarna i hemtjänsten som måste hitta ersättare) men jag kan ju fortsätta att scrolla instagram och dricka kaffe. 
Bilen är fortfarande insnöad men jag har skottat så pass så att jag kunde fylla på fågelfrön för snart ska ju småfåglarna räknas och jag vill ju inte att de ska överge mig. Talgoxarna, blåmesarna, stjärtmesarna, en koltrast och hackspett kommer troget men i år har jag inga domherrar. Varför domherrarna lyser med sin frånvaro vet jag ju inte, jag bjuder ju ändå på solrosfrön, jordnötter och talgbollar.
Vintrarna 2009 och 2010 minns jag som väldigt snörika, jag hade precis gått i pension, maken veckopendlade till Göteborg och jag skottade så mycket snö. Då åkte jag fortfarande skidor och tyckte det var allmänt jätteroligt med snö. Tänk vad man kan ändra dig, tycker bara att det är besvärligt.
Nu står mina nästan oanvända slalompjäxor i hallen, de ska åka till Fritidsbanken så snart som någon skottat fram bilen. 
 

1 kommentar:

Anonym sa...


Domherrarna kommer ! Efter veckor av frånvaro (skogen) så dyker de helt plötsligt upp. Och alltid i par. / C-G.