söndag 1 maj 2022

Tykobrahedag och ischias

 Igår började dagen med att morgontidningen låg utfläkt på gatan, locket på vattenkokaren for av när jag skulle fylla min pulverkaffekopp och sen svepte jag omkull provivaglaset över den nypålagda duken. En typisk tykobrahedag alltså.
Det där med tidningen blev extra jobbigt eftersom jag också har drabbats av vad jag tror är ischias. På vårdcentralen fick jag rådet att söka sjukgymnastiken. 
- De är inte lätta att få tag på men jag kan lägga en lapp så hör de av sig till dig sa sköterskan vars främsta uppgift verkar vara att hålla oss borta från vårdcentralen. Fick  numret så jag kunde ringa själv också och det stämmer att lätt var det inte. Inga telefontider hur tidigt jag än ringde till deras telefonsvarare. 
Dj-vligt ont gör det, smärtan strålar ner i skinkan och låret och nedanför knät är det en brännande och svidande smärta. Kan inte gå utan kryckor, tack benbrottet för elva år sen för dem. När jag till slut fick kontakt med en sjukgymnast så sa hon att jag skulle försöka röra mig, smärtstilla mig och vara vaksam på om benet svullnade för det kunde ju vara nåt värre. Vadå värre undrar man ju då. Ja t.ex. en propp i benet. Nu har jag fått en återbudstid fredag i nästa vecka. Hoppas bara att sjukgymnasten kan ställa rätt diagnos. Har man en propp i benet vill man ju veta det och få nånting gjort åt det.
         Sen fortsatte dagen på ett mycket bättre sätt. Barnbarnet Ivar har fyllt tio och han skulle uppvaktas så barnbarnet Axel och hans pappa Ola kom och tog med mig, maken, den radiostyrda båten och en blåbärskaka och åkte till Västergötland där det redan börjat grönska. Att Vänerns vatten var kyligt kunde ju inte hindra en utflykt för att prova presenten. Sitta i solen en stund medan födelsedagsbarnet. hans syster Alma och kusinen Axel  körde slut på batteriet så att vi sen kunde festa på pizza, glass och blåbärskaka.
Så totalintrycket av dagen är att den blev mycket bra, trots min onda rygg.



 


Inga kommentarer: