tisdag 14 juni 2022

Gäller passet tro?

 Mitt pass går ut 30 april 2023. Så jag skulle alltså kunna flyga iväg nånstans bara för att jag vill. Eller att jag gjort mig förtjänt av det. Nu ska jag inte det. Det känns inte riktigt bra att ge sig ut och flyga när det ser som det gör både med klimatet och världsläget. Vi hade visserligen planerat en resa till Skottland men den fryser in för några av reskamraterna inte får tid för nytt pass förrän i oktober. Det passar min nuvarande sinnesstämning.
Att Arlanda verkar vara en kaoszon gör en ju inte mer sugen på en liten tripp. Läste  om en stackars människa som var i upplösningstillstånd av oro över att hon och hennes lilla dotter inte skulle hinna med planet för sin efterlängtade veckoslutsresa till Paris. Man uppmanas att komma i tid, alla hör uppmaningen men då kommer man för tidigt, det blir för mycket folk, för mycket bilar, åk kollektivt men då åker Arlanda express värdshus förbi.
Jag vill förstås ut och röra på mig också och jag har precis gjort några tågresor. En gick till Göteborg med SJ. Jag åker regionaltåg eftersom de behagar stanna i vår avlövade lilla järnvägsknut. 10 minuter sent vid avgång framme i tid på nervägen, på hemvägen var avgång och ankomst på sekunden. På hemvägen åkte jag första klass eftersom det var samma pris som andra klass efter SJ:s obegripliga system med priser.
Den andra resan gick till Lidköping med Västtrafik. Där är det rälsbuss som gäller, nya fina vagnar, även den turen var mycket punktlig och billig tycker jag.Till Lidköping är ca 11 mil och med västtrafik-appen så kostar det bara 59 kronor, 79 för dem som inte har appen. ( 35 kr för enkelresor i Göteborg). Att man sen kan lösa biljetten på tåget tyckte alla i mitt tantgäng var ett stort plus. 
Så det blir väl såna resor för min del men allra helst en färjetur till Finland, mitt nya favoritland.
För säkerhets skull, om resfebern skulle gripa mig, så ska jag 15 augusti besöka en polisstation i södra Närke för att ansöka om internationellt id-kort.

Inga kommentarer: