måndag 17 oktober 2022

Vilket dumt system

 Vilket dumt system de har i Region Örebro. När man som jag behandlas med ett blodförtunnande läkemedel så ska man lämna blodprov en eller kanske två gånger per år för att mäta njurfunktionen.
Då är det så fiffigt ordnat i denna region att en läkare som ska höra av sig om provresultat och även om när man sak boka tid för nästa kontroll. Provresultaten kan man ju läsa på 1177 och hoppas att man förstår vad de innebär. Ligger de innanför gränsvärdena är väl allt ok kan man väl tro men ligger de utanför är det ju mer svårtolkat.  
Min senaste kontroll var i juni 2021 och jag har väl inte tänkt så mycket på saken, börjar ju bli lite glömsk också. Men så fick jag ett brev häromdagen från en gullig undersköterska som skriver att hon gått igenom provtagningslistorna och ser att det finns provtagningar beställda för mig och att hon väntar på att jag ska komma och lämna dessa prover. Att dessa provtagningar har beställts av någon har ju inte jag en aning om för denne någon har ju inte hört av sig till mig. 
Så klart åkte jag ju på stört för jag borde alltså varit där i juni detta år. Och av den både skickliga (blodet rann i röret på första försöket) och jättetrevliga syster P får jag veta att det kanske är bäst att jag försöker minnas när det är dags för nästa kontroll.
Vore det inte väldigt enkelt om man la in det i datorn som sen kan skicka ut en automatisk kallelse från den märkvärdiga regionen? Då skulle ju undersköterskorna slippa lusläsa provtagningslistorna och formulera brev till enskilda. För det är nog inte bara jag som inte riktigt vare sig förstått eller kommit ihåg hur regionen vill att valserna ska gå. Gulliga syster P lovade att skicka brev till mig nästa år i oktober om det behövs. 
Jag kommer kanske att klara det själv för nu har jag lagt in det i min smarta mobil. Hoppas bara att proverna ligger inom gränsvärdena för nån doktor lär väl inte höra av sig om man ska dra slutsatser från hur det fungerat hittills. Dumt system tycker  jag iaf att det är.

 

 


1 kommentar:

BITTERPITTEN sa...

Jag litar inte på nån Smart mobil,använder en hederlig almanacka på väggen där jag skriver upp tider. Just ja , har visst glömt att skriva upp att jag ska ha 4de TBE-sprutan i vår.