måndag 12 december 2022

Ruggig, frusen och allmänt eländig

 Nog är det snopet - att bli förkyld nu, eller iaf lite influensig. Har ju inte varit sjuk på flera år, men nu känner jag mig ruggig, frusen och allmänt eländig. Försöker mota det hela med honung och citroner och försöker tro på den huskuren. Har verkligen inte tid med att vara sjuk har alldeles för mycket att göra. Det är ju både glögg i skogen med promenadgänget, luciakaffe, 80-årsuppvaktning och stockholmsresa. 
Igår låg jag i tevesoffan hela dagen och slötittade på lite sport och en överdos av amerikanska julfilmer. De verkar vara gjorda efter samma manus allihopa. Alltid en singelkvinna som blivit försmådd på något sätt som återvänder till den hembygd som hon drog från så fort möjlighet gavs och där finns ju nån gammal ungdomskärlek eller nyinflyttad änkling med förnumstigt barn. Och sen är ju det lyckliga slutet givet. Ett överdåd av av julpynt och snöflingor som faller lite glest men aldrig ställer till med arbete för snöröjningen. 
I morse, sen jag släckt ner stjärnorna i nästan alla fönster för att göra som Ebba ber oss, gick jag ut  och gjorde mig populär hos småfåglarna. Då föll snön så där filmiskt amerikanskt. Riktigt julkortsvackert är det med domherrarna i flock även om talgoxarna är flest.
Får elda lite brasa i kaminen, dricka mer citronvatten och hoppas att snoret kommer av sig. För jag har 
absolut inte tid med att vara sjuk.


1 kommentar:

Maggan sa...

Nej, krya på dig nu! Jag hoppas på att få träffa dig på lucia-kaffet!