fredag 20 januari 2023

Allt på en gång

Vad är det med folk nu för tiden? Svt har ju spelat in Händelser vid vatten efter Kerstin Ekmans utmärkta men rätt ruskiga roman. Den har ju lovsjungits i alla tonarter men tänka sig de som bestämmer på teve har mage att bara visa ett avsnitt i veckan. Självskadebeteende var det nån som skrev - han tycker att man måste få allt på en gång. Man kan inte vänta, omedelbart ska man kunna se alltihopa. 
Nu kommer nog inte jag att titta för jag har läst boken och jag känner på mig att den blir för otäck att se.
Men att man inte kan vänta är ju förvånande. Vad är det som går förlorat om man inte får maratontitta och vad vinner man om man får allt på en gång? Obegripligt.
Vi har inga streamingtjänster och ska inga ha heller. Men det rings t.o.m på vår fasta telefon förutom på mobilerna med erbjudanden om fler kanaler eller byte av bolag förstås med medföljande bättre villkor. En stackars kille som sa sig representera Alecta ringde på härom dagen när det blötsnöade och ville sälja flera kanaler. Blöt toppluva hade han och han frös nog om händerna och jag skulle ha tackat nej direkt men maken lät honom stå i dörren en bra stund medan de diskuterade. Lönlöst för honom, här blir det inga fler kanaler utöver det otal vi redan har. För när ska man hinna titta på allt? På nätterna kanske, om man ändå ska vara uppe tvätta på nätterna i fortsättningen.
Men om jag nu skulle titta på Händelser vid vatten så skulle jag klara att vänta på nästa avsnitt även om det tar en vecka.

Inga kommentarer: