fredag 6 november 2009

I somras fick jag en kokbok, Italia amore, i present av min väninna L.
Det är en så vacker bok. Blåa pärmar, vackra bilder, bra recept. Jag har den liggande framme i köket, tittar ofta i den och har lagat många av rätterna. Olja, vitlök, tomater, parmesanost, pasta, salami - varorna beskrivs så målande och bilderna är så vackra. Författaren, Caroline Hofberg, talar om sin kärlek till Italien, och beskriver det typiska för maten i nord och syd, Piemonte, Toscana, Umbrien, Calabrien. Verkligen en fantastisk bok. Och så får man veta att mellantexterna är plagiat. Caroline Hofberg har av någon outgrundlig anledning plagierat mellantexterna rakt av ur Bo Hagströms Solens mat. Hur tänkte hon? Tidspress, deadline, hon hade texterna i datorn, hon kan inte förstå hur det gått till, hon är ledsen - förklaringarna hopar sig. Frågorna också: varför hade hon texterna i datorn, förstod hon inte att detta skulle upptäckas, skäms hon, varför kollade inte förlaget med Urkund eller Miners brunn, är hon bara glömsk och slarvig eller lite dum huvet? Ett gott råd till fuskare är ju att vara både smart och förslagen. Dessutom måste man ha ett kristallklart minne så man inte rör ihop lögnerna.
Boken ligger på mitt bord, den är ju lika vacker nu som då jag fick den, men jag känner mig lite ledsen, lurad.

1 kommentar:

Maggan sa...

Vilken fadäs! Hur kan man solka ner sin prestation så? Det låter lite som när man upptäckte att socialdemokraterna plankat texter rakt av från bl a moderaterna i sina egna deklarationer. Det var på nyheterna för några veckor sedan i samband med socialdemokraternas möte.