tisdag 29 december 2009

De är så påhittiga, ungdomarna. Inte visste jag att det finns plädar med ärmar. Eller eltork för svamp och frukt. Båda grejerna finns, jag vet för jag fick dem i julklapp. Pläden är tänkt för tidiga vårmorgnar med tidning och kaffe på altanen och torken är i stället för oljepannan. Eftersom vi bor i kanten av svampskogen så blir det mycket plockat. Förr när vi fortfarande brände olja så torkades trattisar på pannan, lätt och behändigt. Nu med bergvärmen så har jag torkat dem i ugnen men gillar inte den vämjeliga lukten. Svårt också att reglera värmen för enligt herr Kantarell själv, svampexperten Pelle Holmberg, så får de inte bli svarta. Och det blir dom vid 50 grader i min ugn. Nu avhjälpt med den fina torken där allt kan torkas enligt den medföjande bruksanvisningen. Känner mig inte frestad att torka köttfärs men ska nog prova med äpplen. Nu när alla påhittiga har åkt så är det rätt så tyst i huset, det är ju skillnad i ljudnivå mellan två och sju. Det är rätt så härligt med folk i alla rum, många par skor i farstun och åtgång på maten. Julmat är ju perfekt - allt klart i förväg. Sillar både vanlig och vegetarisk, rödkål, sillsallad, köttbullar grönkålspaj och Reimerssons gick åt. Men skinka, risgrynsgröt och alla julkakor finns kvar. Även om man alltid får tips om hur man ska göra med den där trista skinksnutten så brukar den bli kvar. Lägger den i frysen och kastar den vid avfrostningen. Kakorna kan man ju alltid spara till påsk. Gröten vill nog tomten ha. Alltså maken som är så glad över sitt hedersuppdrag att tomta i grannhuset.

5 kommentarer:

Pangbruden sa...

Gott Nytt År Epsilon! vilka smartiga julklappar du fått! Jag har gjort både pasta och pizza med julskinka i år men som du säger.. till slut vet man inte längre:-)

Unknown sa...

Hoppas svamptorken är enkel att använda så inte trattisarna blir svarta även i den!

Charles sa...

Vi har ett gammaldags torkskåp. perfekt för att torka all slags svamp i.

Torktumlare hade inte varit lika bra. Jag hade nog inte ens kommit på idén.

Barbro Li sa...

Gott Nytt År! Vilka bra julklappar, här blev det John Coltrane och Claes Hylingers Utan ärende. Vår skinka är nästan slut - pizza verkar vara en bra idé.

epsilon sa...

Haha Charles. Har inte ens funderat över torktumlaren. men man kanske....