fredag 30 juli 2010

Bilar ska bara fungera!

I onsdags, när det fortfarande var varmt, valde blinkers och AC att lägga av. Den seglande maken tyckte ett jag skulle kolla säkringarna. Nja, det gjorde jag inte utan jag tog en försiktig tur till ICA och handlade för planerad bakdag och i går i hällregnet behövde man ju inte ut över huvud taget.
Igår kväll kom de dyblöta seglarna hem och idag är det konstaterat att alla säkringar är hela samt att verkstan har semesterstängt till 16 aug. Maken är rätt så händig med bilar men nu ska han paddla med sitt gubbgäng så då försvinner den gamla trotjänarbilen (44 000 mil) till Bohuslän. Billigare bensinräkning kanske det blir och än funkar ju cykeln. Det får väl bli blåbärsplockning i närområdet och cykelturer i stället för loppisar, muséer och köpcentra. Säkert nyttigt och bra men trist. Fast jag hann ju till Alma Löv, den fantastiska konstutställningen i Östra Ämtervik, innan det går i graven 22 augsti.

4 kommentarer:

Lennart sa...

Blinkersen la av på en av mina bilar en gång, det var ett relä som hade gått sönder. I USA och Canada har de ingen bilprovning, bilarna som åker omkring på vägarna kan vara lite risiga. En gång då farmor var till Vancouver såg hon en man i bilen framför som stack ut vänsterarmen genom förardörren och pekade ner mot vägen. Hon frågade min farbror vad det betydde, Blinkersen fungerar nog inte där och han ska svänga vänster, svarade min farbror. Så enkelt var det.

Lennart sa...

Jag menade svänga höger, vid vänstersvängar är det ju bara att hålla armen rakt ut genom fönstret.

Cici sa...

När det gäller såna saker som bilar tar jag för givet att det ska fungera, och är inte det minsta intresserad av att lära mig laga och fixa. Likaså med en dator. Jag tror inte det är många som kan gå in i en dator och förstå vad som finns där. Det är ingen som begär det heller.

epsilon sa...

Lennart - troligen ett relä, torkarna strejkade också, men sen häromdagen då funkade allt igen. Men man vet ju aldrig hur länge. Törs väl ge mig ut svala dagar utan regn och bara köra rakt fram.
Cici - precis så, inget intresse. Men på verkstan kan de, trevliga är de också.Men nu har de ju semester.