lördag 7 augusti 2010

Jag håller på Ernst, jag tycker att han är bra. Det är ju inte bara det att han är värmlänning och att vi är födda på samma BB. Maken, sönerna, svågrarna får rysningar och gör nåt annat när han dyker upp i rutan men jag tycker att han är både rolig, påhittig och snygg. Det är ju inte så att jag sväljer allt med hull och hår. Gränsen för mig brukar gå vid de skogspinnar han plockar in, målar och tycker man ska använda.
Den där hyttan i Järnboås som han inreder, den blir ju så fin. Köksön, matbordet och de där fula gamla stolarna från loppis som blev så snygga i svart - toppen! Och recepten är så bra. Svensk pesto med persilja i stället för basilika ska jag prova och idag testade vi den baconlindade potatisen med persilje-gräslöks-dill-dijonsenap-honungs-matlagningsyoghurtsåsen. I programmet grillade han abborrar till men de verkar ju lite överdrivet med så mycket sovel. Gårdagspotatisen blev lagom varm och faktiskt god när baconet har fått fin färg på grillen. Det smakade bra med sallad till och sen en chokladbit, eller två, till espresson då mår man rätt så bra.. Och i morgon går programmet i repris. Om regnar kan man ju titta igen
Publicera inlägg

6 kommentarer:

Cici sa...

Ja oj vad många tv-program jag missar i sommar. Men jag får väl ta igen det till vintern.

Jag tror att jag tillhör en minoritet som inte tittar på matprogram. Jag gillar inte att laga mat, men barn, deras respektive och barnbarn uppskattar den mycket i alla fall. Det var likadant med min mamma, hon lagade god mat men tyckte inte det var roligt. Så kan det bli.

Lisan sa...

Jag har bestämt missat något där! Jag föll inte för Ernst första gången jag tittade och sen har det inte blivit fler program, trots att han är så populär. Det lät ju gott med den baconlindade potatisen. Det finns väldigt många matprogram och recept att prova om andan faller på! Jag vann Bonniers nya kokbok på Bokmässan för ett par år sedan och där finns också en massa bra tips på god mat!

Pangbruden sa...

Själv är jag förvisso allergisk mot Ernst men maten lät ju jättegod...

Hopaps ni haft en toppensommar!

Barbro Li sa...

Jag gillar också Ernst! han vågar faktiskt vara den han är trots alla lätt syrliga kommentarer. Häromsistens tillverkade han ett långbord av plankor som hölls på plats av trästavar på bockar sk hagalundare. Ems B blev inspirerad - jag tror att vi kan se fram emot något liknade i vår björklund nästa sommar.
Hyttan han bygger om blir jättefin. Vilken rymd och vilka spännande lösningar! Jag kommer ihåg en utflykt till en gammal masugn komplett med groddamm och slaggsten för ett antal år sen. Vad hette det stället?

Lennart sa...

Järnboås, där har jag bott ett litet tag. Hyrde en banvaktarstuga som låg bredvid vid sågverket. Tror det är nedlagt nu. Det var Larsmäss där i helgen också, mamma och hennes Sune var där, han skötte grillen så folk fick i sig lite mat under dagen.

epsilon sa...

Cici- bra att de gillar det du lagar, skönt med uppskattning.
Lisan - det finns ju så många recept men ibland saknar man ju inspirationen.
Pangis - ja, toppensommar.
Barbroli - det bordet blir vackert i er trädgård. Slaggsten, grodor och nässlor = Mariedamm
Lennart - Bergslagen så vackert men det mesta verkar ju vara nedlagt. Ägaren till hyttan i Järnboås lär ha startat whiskytillverkning så området kanske börjar blomsstra igen