tisdag 4 januari 2011

Härliga vinter

Ja, jag gillar vintern. Törs ju nästan inte säga det längre för det har ju snöat och det har varit kallt.
I går när solen sken det var -5 och nästan vindstilla då var det jättehärligt att åka skidor. Spåret var hårt, jag hade vallat med blått och glidet var jättebra. fem kilometer tar mellan 45 och 50 minuter för mig, så man är ju ingen sprinter direkt och jag blir ganska svettig men det är så härligt.
I dag har det snöat nästan två decimeter så jag har skottat flera gånger och sopat fram bilen vid två tillfällen, maken skulle hämtas vid göteborgståget, vilket kom på minuten (!)
Lätt, fin, torr, vit snö - underbart bra särskilt i jämförelse med det slamfyllda, bruna vatten som man kämpar med i Queensland. Krokodiker och giftormar lär var ute och röra nu. Människor får allt de äger och har förstört av vattnet. Floden har stigit nio meter och så kan man få en krokodil i vardagsrummet. Sjönära läge verkar inte vara någon riktig hit längre.
Så visst har vi det himla bra. Vi måste sopa och skotta men snön döljer inte några farligheter, varken ormar eller krokodiker.
Vitt och vackert är det, gratismotion får vi. Härliga vinter!

3 kommentarer:

Cici sa...

Jag tror att ni har fått prova på lite norrlandsklimat den här vintern. Fast inte fullt lika kallt, onödigt kallt, som vi har haft det. Fördelen med kylan är att snön blir väldigt lätt. Nu har vi väl inte fått några extrema mängder snö hos oss, men den snön som har kommit, bortsett från den allra första, är att den har legat kvar hela tiden och då slipper man halkan. I natt har det dock snöat en hel del så nu blir det till att skotta.
Jag är inte ett dugg avundsjuk på australiensarna. Är det inte eld så är det vatten verkar det som. En systerdotter som varit bosatt i Australien några år, men nu flyttat hem till Sverige, har berättat om alla småkryp av mindre trevliga slag som man får räkna med att ha som husdjur. Inte riktigt min melodi, jag nöjer mig med myggen, knotten och husflugorna.

epsilon sa...

Kallaste december på mer än hundra år, lätt och fin snö och så vackert men nu har det regnat så det är glashalt. Inga katastrofer trots att radion och tidningarna larmar hela tiden. Man får bara ta det det lilla lugna. För vi har det ju så bra.

Lennart sa...

Jag tycker att årets vinter hos mig är härlig, vit och vacker. Så här har den inte varit på många år. Tidigare år har snön kommit en dag sen försvunnit dagen efteråt då det har blivit en massa plusgrader och regnet har öst ner. Jag lider inte av kollektivtrafikens förseningar, jag har flextid. Fast jag har ändå inte råkat ut för några större missöden. Bara ett par korta stopp på runt 5 minuter. Sen vet jag att det blir vinter en gång om året här i landet, då får man anpassa sig til det.