onsdag 23 februari 2011

Björnrike

Nu skulle jag egentligen vara i Björnrike, kanske stå i liftkön till den nya liften. Den kallas i Grizzly, sittlift med sex pers i varje korg. Sen prova de nya nedfarterna och börja fundera på afterski på hotellet eller hemma i stugan. Men enligt rapporterna så var det 25 minusgrader i morse så i stället hade kanske blivit en tur till Vålkojan, våffelstugan som blivit ett halvtjusigt cafe med dyra och märkvärdiga smörgåsar. För förta gången sen 1977 är vi inte på plats under sportlovsveckan. Alla tre barnen har åkt skidor redan som foster och de har ju fortsatt med det.
Allt har ju bara blivit bättre där uppe, fler liftar och nedfarter, backarna pistade som salsgolv, fler motionsspår. Och i takt med att vi fick bättre ekonomi och att barnen växte så blev det ju mer avkopplande även för mig. De senaste åren med vuxna barn så har de gjort matsedlar och skrivit inköpslistor. Maken och jag behöver bara gå in på Konsum i Sveg och handla. Annat var det förr när jag började jaga extrapriser redan efter jul, laga mat frysa in och planera till tusen. Alltid matsäck i backen också, ja det har vi ofta idag också för att det är så härligt att fika ute.
Åh, vad jag saknar det, jag vill höra ljudet som uppstår när bygelliftens draglina går över hjulen vid liftstolparna. Jag vill äta matsäck i en grop uppe i Gråhogna eller gå på tur till Jaktstugan. Jag vill bli så där trött i benen som man blir när man åker hela vägen från toppen av Björnliften ner till Björnvallen.
Det får väl bli nästa år, för gipset lär ju inte gå ner i pjäxorna.

5 kommentarer:

Cici sa...

Jag kan förstå att du saknar en sån väl inarbetad tradition, men traditioner är ju till för att brytas, sägs det.

Det är mycket, mycket länge sen jag stod på ett par slalomskidor. Jag tror att jag slutade när jag väntade sladdbarnet och hon är ju 32 fylld. Men skidor på längden i sakta mak kan jag ju göra när helst jag vill, vintertid.

Martina sa...

Oj, har ni varit där varje år sen dess, det förstod inte jag. Då förstår jag i alla fall att det är himla surt för dig nu!

Det får bli extra bra nästa år istället och veckorna innan får du spara räkskalen, ta på dig Ice bugsen eller skicka ut Per! Allra helst spara dem så inte Per bryter något så det blir inställt av den anledningen!

Dotra sa...

Just ja, nya liften har ju börjat gå nu. Det hade jag glömt. Vi får prova den nästa år istället!

epsilon sa...

Cici- hahaha inte bara traditionen bruten-
Martina och Karin - nästa år nya tag.

Marianne sa...

Nu tycker jag ännu mer synd om dig. Men nästa år, då!