måndag 11 april 2011

Hur gör man när man går?

Hur gör man när man går? Den frågan har inte varit aktuell förrän nu. Hur gör man när man ska gå nerför en trappa, eller uppför? Har aldrig funderat, bara gått. Jag har ställt kryckorna i ett hörn och hoppas aldrig behöva dem igen. Jag har lovat sjukgymnasten att låta bli att halta för det kan ju bli en ovana. Men det är ganska svårt. Att gå inomhus är rätt lätt, inget haltande om man sätter ner hälen först. Utomhus betydligt svårare särskilt i nedförsbackar. Nedför trappor gör också ont om man inte tar onda foten först och tar ett trappsteg i taget, så där som man gjorde när man var riktigt liten. Att gå som vanligt det gör så ont i fotleden. Beror nog på nån av de elva skruvarna som doktorn skruvade ihop mig med.
Fast det blir bättre och bättre. Jag har fått träffa an glad och rolig sjukgymnast som gav mig lite hemläxa och sen ska jag träffa henne igen och träna i vårdcentralens gym.
Det blir nog bra det. Då kanske jag kan lära mig stå på ett ben och gå upp på tå. Nu klarar den hopspikade hälen inte att höja sig en endaste millimeter. Att stå på ett ben är inte heller så lätt. Så det finns mycket att träna på. Gå kan jag ju även om jag haltar till ibland.

Inga kommentarer: