tisdag 17 maj 2011

Då hade jag tur

Jag har varit lite låg några dagar.Dags för den årliga coloskopin och lite oro smyger i medvetandet. Man måste ju göra vissa förberedelser med maten veckan innan. Man ska äta fiberfattigt, undvika fullkorn, fruktskal,välja magra alternativ och inte äta pasta eller dricka rödfärgade drycker. Och sen det värsta - en dag med minst tre liter vätska plus några omgångar Phosporal en fruktansvärt otäck dryck med hög verkningsgrad.
Själva undersökningen är ju inget att oroa sig för. Jättegulliga sköterskor och samma kirurg som opererade mig två gånger sommaren 2006. Fast det ju vad de eventuellt ska upptäcka som är oroande. Koll en gång per år i fem år om man haft cancer i tjocktarmen är vad som görs i vårt landsting. Allt har varit ok vid tidigare kontroller men ändå smyger sig oron på.
Men nu behöver jag inte oroa mig mer, åtminstone inte för detta. Friskförklarad. Tacksam över vilken tur jag haft. Att läkaren jag träffade på vårdcentralen inte bara skickade hem mig med rådet att ta två alvedon utan skickade in mig akut, att kirurgen beslutade ta min misstänkta blindtarm och då hittade tumören.
Så nu räknas jag in gruppen överlevare efter fem år och hur gulliga de än är på coloskopimottagningen är det ju skönt att inte behöva träffa dem.

8 kommentarer:

Lisan sa...

Vid glädjande besked är det värt allt besvär innan provtagningen! Jag gläds med dig!

Maggan sa...

Åh, så skönt! Jag är också glad å dina vägnar. Så bra när det fungerar och när de är noga.

Cici sa...

Nog är det bra att det finns duktig, noggrann och trevlig personal på lassa, men bäst är ju att slippa träffa dom, det förstår jag. Grattis till friskförklaringen!

PO66 sa...

Vad skönt att du nu är friskförklarad, stort grattis. Förstår oron inför varje gång du varit inne för kontroll tidigare.

Marianne sa...

Härligt. Skönt att träffa sjukhuspersonal som bryr sig om sina patienter, och dessutom är jättegulliga. Grattis till friskförklaringen!

Lilla B sa...

En friskförklaring väl värd att fira! Grattis!

epsilon sa...

Tack alla för era omtankar. De värmer mitt hjärta.

Dotra sa...

Ja, så himla skönt! Fint att du är en överlevare tycker jag :)