torsdag 19 maj 2011

Det är pannkakssmet frun

"Det är pannkakssmet frun och det går aldrig bort" - jag tänker ofta på det yttrandet när jag slabbar och stänker när jag lagar mat. Det var E-M som berättade för mig en gång när vi fikade i mitt kök. Enligt henne var den en husa/piga som svarade så på en anmärkning från sin matmor.
Idag hade jag anledning att tänka på den där meningen igen för jag stekte faktiskt tunna pannkakor eller rättare sagt crepes, lättare att vända. Jag hade egentligen tänkt baka kakor men hade inte tillräckligt med smör hemma. Samtidigt började mjölken bli på gränsen.
När jag ändå var i farten så kokade jag soppa på potatis som började få små groddar,ett par morötter och några lökar.
Känner mig så duktig och husmoderligt ordentlig. Torsdag - soppdag.
Men så är det ju fläckarna på spisen.

1 kommentar:

Cici sa...

På den tiden pigan slabbade fanns det kanske inga plastskrapor som skonsamt kunde skrapa bort fläcken. Men det är roligt med såna där gamla kommentarer/ordspråk som poppar upp.