söndag 19 juni 2011

Sommarregn

Det regnar, ett stilla och fint sommarregn. Man kunde se det komma i går kväll när den gråblå molnbanken växte upp i väster. Det är nog ljuset som väcker mig tidigt, eller kanske att jag tryckte i mig en hel liter jordgubbar i går kväll.
I morse före regnet så skuttade en hare runt i vitklövern i slänten. Undrar vad han åt, hoppas att han inte ryckt upp ruccolan i pallkragen.
I går var det solsken och jag och min väninna L planerade en utflykt. Att åka söderut var uteslutet - tradjazzen i Askersund och Vätternrundan på cykel.
Så det blev österut mot residensstaden och så hamnade vi i det stora köptemplet. Tänk hur det kan bli.
En rabattkupong på Hemtex, förströdda nyp i reakläder och kaffe innan vi flyttade på oss till en stor Cerverabutik som var nästan folktom. Där finns mycket vackert som man inte behöver. Fyrapack snapsglas, två med blå två med gul fot, behöver man ju inte men vore ju kul att duka med till midsommar. Nu blev det inga snapsglas för vi har redan ett antal och snaps det dricks inte ofta i detta hus. En ny Steltonkanna blev det, den ska ersätta den gamla, skabbiga 29-kronors från Ikea.
Citrontimjan, citronmeliss och rosmarin och en midsommarstång i bordstorlek från Blomsterlandet blev det också innan vi vände västerut igen.
En lyckad dag i köptemplet.

2 kommentarer:

PO66 sa...

Visst är det härligt med färska kryddor. Försöker för tillfället att få till det med basilika, oregano och rosmarin i krukor men lyckas inte så där värst (ja, det är ju det där med gröna fingrar). Men skam den som ger sig!

Cici sa...

Ni fick ju med er det viktigaste i alla fall.