onsdag 28 september 2011

Inga kontanter på banken

"Hej, vi upptäckte oregelbunden aktivitet på ditt Swedbank konto.
Använd länken nedan för att verifiera ditt konto omedelbart."
Denna uppfordrande uppmaning kom på mail idag.
Jag är ju inte så lättlurad och något konto i Swedbank har jag inte.
Jag hade en sparbössa i Filipstads sparbank men det var ju på den tiden som bankerna hade kontanter och en en massa småsparare, verkar stenålders idag. I detta brev var å och ä ersatta av en krummelur och särskrivningen är korrekt avskriven.
Ja, ja tillräckligt många måtte ju gå på detta bondfångeri annars skulle det ju inte fortsätta.
Sparbössor finns väl inte längre antar jag för vad skulle man göra med dem? Om man skulle råka hitta en bank som sysslar med något så gammalmodigt som kontanter så skulle det väl kosta mer att få sätta in dem än vad som finns i bössan.
Hos oss tackade Nordea för sig och erbjöd oss för vår egen säkerhets skull att åka tre mil på krokiga vägar till den vackra staden vid Vätterns nordspets. Sen försvann bankomaten. Nu slutar Swedbank med kontanter, de vill ha mer tid för rådgivning om placeringar. Både skrattretande och sorgligt tycker jag.
Men det verkar ju rätt lönsamt att ha bank. Kanske skulle öppna eget?

4 kommentarer:

Dotra sa...

Det är verkligen provocerande att de hänvisar till kundernas säkerhet, eftersom det är så uppenbart osant. Och sorgligt att det tydligen finns folk som går på nätfisketricken. Inte mycket till kritiskt tänkande...

Anonym sa...

Är det sånt där man ska polisanmäla? Syrran

Lennart sa...

Det verkar som om bankpersonalen helst inte vill sitta och plocka med kontanter. Vissa gånger har de sett trötta ut bara för att de var tvungna att göra något.

Cici sa...

Jo dom där meddelandena, lite olika formulerade, trillar in lite då och då, men, som sagt, numera ärman inte lika lättlurad. Risken finns att skurkarna också blir smartare.

Visst finns det sparbössor fortfarande, det ser jag hos barnbarnen, men dom fngerar nog inte lika dant som på vår tid. Mina sondöttrar plockar ut och stoppar in pengarna när dom har lust för det, men vad dom ska användas till bestämmer nog föräldrarna.

Det kanske är dags snart att börja stoppa kontanterna under madrassen, om man känner att man vill ha sådana. Och det gör man ju.