onsdag 28 december 2011

Fel vid anrop av bakomliggande system

"Fel vid anrop av bakomliggande system" - vad f-n betyder det? Det är vad som Telias hemsida behagar meddela mig när jag försöker göra flyttanmälan åt min lilla tant.
Namn, telefonnummer, ny adress skriver jag i avsedda rutor. Det nummer som funnits i bostaden tidigare - hur får man reda på det. Ringer till bostadsbolaget - ingen bor i lägenheten nu, får ett namn på den som bott där tidigare men han varar inte längre i någon telefon någonstans. Fyller i alla fall i det namnet och det är sen det tar stopp. Det är då det är fel vid anrop osv. Kan nån förklara för mig vad det betyder? Hur gör jag för att komma vidare?
Väntetiden när jag ringer kundtjänst beräknas till 27 minuter. Jag tror jag blir tokig!

3 kommentarer:

Dotra sa...

Jag skulle gissa så här: När du har matat in uppgifterna så är det något system som du inte ser som uppgifterna ska skickas till /hämtas av för att behandlas. Hemsidan du ser är kanske bara ett visningsverktyg som behöver andra system för att kunna spara/skicka vidare/på annat sätt behandla data.

Antingen kan det vara ett tillfälligt fel (t.ex. för att de för tillfället har problem med det bakomliggande systemet) som gör att du får felmeddelandet och i så fall så kan det funka om du testar igen senare, eller så är det ett fall som utvecklarna har missat och det därför blir ett konstigt fel. Det borde inte bero på att du inte har det gamla telefonnumret, i så fall borde du fått ett felmeddelande som sa att du inte fyllt i alla uppgifter som krävs. Fast man vet ju aldrig.

epsilon sa...

Den stackars kille som svarade i kundtjänsten bara suckade, hade också problem med bakomliggande system. Så nu är det fixat,20 min telefonkön. Inte mycket mätt med Teliamått.

Dotra sa...

Fint attdet fixade sig. 20 min är en svinblink med telecom-telefonkömått.