onsdag 14 december 2011

Monet och julbad

Turner, Monet och Townbly på Moderna museet, en utställning som jag längtat efter att få se. I lördags var vi där och den motsvarade alla mina förväntningar. Det är främst Monet som jag verkligen ville se och min favorit denna gång blev en stor målning med blå iris. De bästa näckrosorna hänger väl fortfarande i Orangeriet.
I Stockholm var det ju annars både Nobelfest och kravallvarning. Nazistidioterna som förpestat i Salem tidigare valde Mynttorget så det var avstängt kring Slottet och Gamla stan och ett vimmel av poliser på land, på vattnet och i luften.
På Söder var det lugnare. Hos de bästa av vänner skålade vi champagne för pristagarna och blev lite tårögda när Tomas Tranströmer tog emot sitt pris.
Det var så trevligt hela helgen, tack B och L.
Sen fortsatte det trevliga i går med julavslutning för promenadgänget. Vi gick inte många meter men hade väldig trevligt, först med glögg på den uppvärmda altanen hos G och sen i den varma badtunnan. Det var verkligen så härlig med det bubblande vattnet och vinden som drog lite lagom svalkande.
Glögg och badtunna det är bra för både kropp och själ, särskilt när det finns pigga chaufförer som hämtar och sen skjutsar hem. Kanske början på en ny tradition?

4 kommentarer:

Maggan sa...

Så härligt det låter, alltihop! Har du varit i Monets trädgård i Givenchy? Om inte kan jag rekommendera ett besök.

PO66 sa...

Visst är det roligt att Tomas Tranströmer äntligen fick Nobelpriset. Och jag håller med, man blev rörd när man såg honom på podiet.

Barbro Li sa...

Det var verkligen en härlig helg! Innehållsrik och med goda samtal! Badtunna med glögg låter mycket trevligt. Någon julavslutning lär det inte bli på gymet. Där hetsar jag bara mig själv - låter värre än det är. Men jag njuter av Infrabastu efter en genomgång med maskinerna. Fritt året ut! En skön tillgång!

epsilon sa...

Maggan - har varit där. En riktigt härlig upplevelse. Lite tårögd även där.
PO66 - och när han gluttade på förrätten, det var roligt.
BarbroLi - Du är duktig som tar dig iväg solokvist. Skulle aldrig trava ut kl 08 om det inte vore för att de andra tanterna står där o väntar.