söndag 15 januari 2012

En suck och trippande steg.

Vaknade vid fyratiden med en dröm i huvet. På resa med en massa halvt okända, konstig förläggning, typ sovsal och bara två toaletter, bråttom, snart avresa. Dessutom skulle jag sy om O:s studentkostym som var för stor. Han är snart 30 så det var ett tag sen den kostymen var aktuell. Klippte fel, stor katastrof. Skulle nog bli tvungen att köpa en ny.
Vaknade, tack och lov, antagligen för att jag behövde.
När jag sen försökte somna om hörde jag en suck och därefter liksom trippande steg. Är det nån med högklackade skor som har tagit sig in? Ytterligare en suck och sen förstod jag.
Granen hade bestämt sig för att börja barra och en röd kula trippade över golvet.
Nu är granen nerklippt och utburen, julsakerna på vinden och barren uppsopade. De flesta vill säga. Det brukar ju dyka upp några lite nu och då hela året.
Maken tyckte det var lite synd att vi inte hade fiskdamm. Det fick bli fisksoppa till middag i stället.

4 kommentarer:

Beppan sa...

Vilken soppa - tur du vaknade!
Men den där suckande granen - jag skulle ha krupit ur skinnet om jag hört sådana ljud!

Fisksoppa till middag är ett mycket bra alternativ till fiskdamm tycker jag!

Barbro Li sa...

Grankastning på Söder. Vi hade hjälp av barnbarnen från Södertälje och deras goda moder. När vi klätt av granen och knaprat på de gamla dammiga pepparkakorna kastade vi ut granträdet genom det franska fönstret. Fem våningar ned stod Z och farfar och varnade förbigående för granen. Sen bar de granen till Medis och uppsamlingsplatsen för gröna träd.

epsilon sa...

Beppan - såg ditt recept. Riktigt så mycket godsaker hade inte jag. Torsk,lax o fänkål plus lite annat fick det bli.
BarbroLi - måste ju vara roligt för barnbarnen att kasta ut den genom fönstret. Här vilar resterna på brasan fram till påsk.

Lisette sa...

Kunde du inte övertyga maken om att fiskarna hade simmat i (fisk)dammen så att han blev nöjd:)
F.ö. låter det mumsigt med fisksoppa tycker jag. ;)
-och ge honom nån gammal överbliven pepparkaka extra till em-kaffet