tisdag 17 april 2012

Måste man jobba?

Visst tyckte vi det var konstigt att man inte tog vara på riset när man röjde på kommunens mark förra sommaren. Två man från en lokal skogsentreprenör gick med röjsåg när det var som varmast  och lövslyet föll men sen fick det ligga. Antagligen var kommunens kassakista tom. De stora tallarna som skulle avverkas "efter semestern" står också kvar,alltså kommunens tallar. Våra ligger ju i en prydlig hög och väntar på uppsågning och klyvyxa.
Men i  dag strax efter lunch, när solen sken och snön som föll i morse var borta så var det plötsligt en arbetsstyrka på fem som röjde ris. Jag kom ut  med min stickning på altanen när jag fick syn på dem. Två damer medelålders plus och två unga killar och en som borde vara vuxen , jag känner igen honom sen  barnens dagis och det har visst inte gått så bra för honom i livet.
I tre kvart drog de ris, sen var det dags för rast. Cigaretter bolmade i lekparken. Rasten blev också tre kvart. Sen tog damerna bilen och försvann. Killarna jobbade på ett tag men efter så där en tjugo minuter tycktes de tröttna, de drog omkring i området, provsatt diverse elskåp och staket,drog lite ris igen, satte sig på nya ställen, spanade vid vägen. Han som jag minns från dagis försvann ner mot dammen och den världsledande svetsindustrin. De två andra drog runt ett tag till men halv fyra försvann de.
 Det är väl inget toppenjobb att dra ris men någon, kanske vi skattebetalare betalar ju deras lön, Jag skulle nog önska att de använde tiden till det de ska. Jag skulle vilja att de jobbade även om det inte "luktar bas" som Eyvind Johnson sa i Romanen om Olof.
De fula granarna ligger kvar vid lekparken och några stora sälgar ligger i slänten. Om de kommer i morgon också så kommer jag att hinna långt på stickningen.

Inga kommentarer: